Den kinesiska batteritillverkaren CATL har presenterat en ny version av sitt Shenxing-batteri, som enligt företaget erbjuder snabbare laddning än något annat elbilsbatteri på marknaden. Det rapporterar bland andra Financial Times.
Batteriet påstås kunna ladda tillräckligt för 52 mils körning på bara fem minuter. Det är ett tydligt steg förbi konkurrenten BYD, som nyligen uppgav att deras system ger 47 mils räckvidd på lika kort tid.
För europeiska tillverkare innebär detta ett växande teknikgap. Teslas fordon kan i dag laddas med cirka 32 mils räckvidd på 15 minuter, medan Mercedes-Benz nya elmodell når drygt 32 mil efter tio minuters snabbladdning.
Frågetecken kring global tillgänglighet
Trots de tekniska framstegen är det inte säkert att tekniken når Europa i närtid. Analytiker pekar på att geopolitiska och handelspolitiska spänningar kan bromsa utbredningen av kinesisk batteriteknik utanför landets gränser.
Enligt CATL:s teknikchef Gao Huan kommer Shenxing-batteriet att användas i över 67 olika elbilsmodeller redan i år. Företaget har också uppgett att batteriets andra generation har en total räckvidd på upp till 80 mil per laddning, med en teoretisk laddhastighet motsvarande 2,5 kilometer per sekund.
Satsning även på natriumjonbatterier
Natriumjonbatteriet uppges kunna ge 20 mils räckvidd i en hybridbil och upp till 50 mil i en ren elbil. Dessa batterier ses som ett billigare och säkrare alternativ till litiumbatterier, särskilt i extrema temperaturer. Dock har deras lägre energitäthet hittills gjort dem mindre attraktiva för kommersiell användning.
Eftersom natriumjonbatterier inte kräver litium, följs utvecklingen noga av aktörer som vill minska beroendet av Kinas kontroll över kritiska råmaterial.
Källa: CATL via Financial Times