Hyundai Rotem, ett dotterbolag till Hyundai, utvecklar världens första vätgasdrivna stridsvagn. Denna nästa generations K3-stridsvagn förväntas vara tystare, mer manövrerbar och svårare för fienden att upptäcka jämfört med dagens dieseldrivna stridsvagnar.
K3-stridsvagnen använder bränsleceller för att driva en elmotor, vilket gör den betydligt tystare än de traditionella dieseldrivna fordonen.
Effektivare och svårare att upptäcka
Förutom att vara tystare har den snabbare acceleration och bättre kapacitet för att klättra i backar. Vagnen kommer även att kunna absorbera radiovågor, vilket gör att den kan undvika radardetektering och därmed bli svårare att upptäcka.
Vätgasens potentiella användning inom militären
Enligt Hyundai Rotem är detta en del av företagets strävan att utveckla mer miljövänliga lösningar i linje med den globala ESG-agendan (miljö, socialt ansvar och styrning). Utvecklingen sker i samarbete med den sydkoreanska myndigheten för försvarsutveckling och andra aktörer, och förväntas vara klar runt 2040 enligt forskningsplanen.
– Tills full elektrifiering uppnås planerar vi att använda ett hybridsystem som kombinerar en dieselmotor med vätgasbränsleceller, förklarade en talesperson för Hyundai Rotem.
I juni höll den sydkoreanska armén ett seminarium med privata företag och statliga tjänstemän för att diskutera hur militären kan övergå till vätgasdrift i framtiden. Armén påpekade att buller, avgaser och spillvärme från dieselfordon gör dem lättare för fienden att upptäcka jämfört med bränslecellsdrivna fordon, som nästan är tysta och inte genererar värme eller avgaser. Minskade utsläpp skulle dessutom vara en fördel om vätgasen är låga utsläppskällor.
– Om taktisk utrustning som stridsvagnar och helikoptrar kan röra sig utan buller och avgaser, kommer arméns slagkraft att bli starkare, sade Pak Jae-yeol, befälhavare för 7:e kåren.
Batteridrivna militära fordon anses inte vara en praktisk lösning eftersom armén inte kan förlita sig på elnätet under krigstider.
Källa: HYUNDAI ROTEM