Putin känner av effekterna av sanktionerna. Viktiga inkomstkällor börjar vackla – även hans LNG-verksamhet drabbas, enligt nya data. Vad ska göras med gasen? De senaste fartygsuppgifterna visar att Vladimir Putin har svårigheter med sin LNG-verksamhet. Sanktionerade tankfartyg, lastade med rysk flytande naturgas, tycks driva omkring på världshaven. Enligt teorier kan detta bero på att västliga sanktioner mot Rysslands ekonomi fungerar och att Putin har svårt att sälja sitt LNG.
De berörda fartygen är alla lastade med rysk LNG som producerats av anläggningen "Arctic LNG 2". Arctic LNG 2 är inte bara en viktig energikälla för Putin, utan också ett prestigefyllt projekt för den ryska ekonomin. Putin satte sina förhoppningar främst på projektet för att kunna återgå till LNG-marknaden trots sanktionerna.
Russland hotas av stagflation
Stagflation kan ses som en sammansättning av begreppen stagnation och inflation och beskriver en samhällssituation där både arbetslösheten och inflationen är hög. Ekonomisk stagflation innebär alltså att ett land under en längre tid haft en avsaknad av ekonomisk tillväxt, vilket kallas för stagnation, och att den allmänna prisnivån i samhället stiger samtidigt som pengarnas värde minskar, vilket sker vid inflation. Normalt pratar man om stagflation när den ekonomiska tillväxten årligen är lägre än 2–3 %.
3 skepp
De tre fartyg som transporterar LNG står alla under amerikanska sanktioner. Dessa är Nova Energy, Pioneer och Asya Energy. Enligt fartyguppgifter från Bloomberg har Pioneer nu lagt till i hamnen i Nachodka, medan de andra två fartygen befinner sig i närheten. Bloomberg tolkar detta som att fartygen har svårt att hitta västliga köpare för ryskt LNG, eftersom de samlas utanför östkusten.
På grund av sanktionerna kan Putin inte sälja sitt LNG
Fartyguppgifterna illustrerar hur komplicerad handeln med rysk LNG från Arctic LNG 2 är. Hittills har ingen av LNG-lasterna anlänt till hamnar utomlands, rapporterar Bloomberg. Om det inte är möjligt att sälja gasen skulle det vara ett bakslag för Putin, eftersom LNG-försäljning anses vara en av de viktigaste inkomstkällorna för Rysslands ekonomi.
Putins LNG-verksamhet har länge hämmats av effekterna av de västliga sanktionerna. Viktiga handelspartners vill inte längre köpa rysk LNG från Arctic LNG 2.
- Vi kommer inte att köpa från Arctic LNG 2, sa Indiens oljeminister Pankaj Jain. - Vi köper inga sanktionerade varor.
Dessutom saknas fartygen som inte bara kan transportera rysk LNG från en anläggning i Arktis till Asien, utan också bryta igenom tjock havsis. Enligt den ryska tidningen Kommersant kommer det ryska Zvezda-varvet inte kunna leverera den inhemskt byggda isbrytaren för Arctic LNG 2 före årets slut.
Putins LNG-projekt fast i isen – skuggflotta ska hjälpa, men det finns risker
Hittills har Ryssland tvingats använda vanliga tankfartyg och har enligt rapporter till och med börjat organisera en så kallad skuggflotta för LNG-transport. Denna metod använder Putin redan för oljetransporter. Hans logik: om tankfartygen inte kommer från Ryssland och inte seglar under rysk flagg, kan väst inte förhindra dem från att fortsätta transportera olja. Samma logik gäller för LNG-skuggflottorna.
Användningen av sådana skuggfartyg för både olja och LNG kan dock vara riskfylld eftersom de flesta skuggfartyg är gamla och i dåligt skick. Kyiv School of Economic har varnat för farorna. Enligt Financial Times har det förekommit flera olyckor med skuggfartyg som kan kopplas till Ryssland.
Källa: Bloomberg / Merkur