Sju svenska företag expanderar till Tyskland genom Swedish-German Cleantech Platform

Foto: Fateme Alaei / Unsplash

Sju nya svenska företag har valts ut till programmet Swedish-German Cleantech Platform, där de får stöd i sin etablering på den tyska marknaden.

Sverige har en stark position inom den gröna omställningen och många unga, innovativa företag utvecklar banbrytande lösningar som spelar en nyckelroll i hållbar utveckling.

Den här omgången av programmet fokuserar på hållbara städer, och de utvalda företagen erbjuder innovativa produkter och tjänster inom områden som energilagring, energieffektivisering, e-mobilitet, digitalisering och AI.

– Genom att stötta svenska cleantech-företag i deras etablering i Tyskland stärker vi exporten av hållbara lösningar och befäster Sveriges roll som en ledande aktör inom den gröna omställningen. Tyskland, med sina ambitiösa klimatmål, är en strategiskt viktig marknad och en naturlig samarbetspartner i arbetet för en hållbar framtid, säger Therese Lindbom, affärsutvecklare på Energimyndigheten.

Deltagarna i Swedish-German Cleantech Platform (SGCP) får individuell rådgivning och coachning kring nyckelfaktorer för att lyckas på den tyska marknaden. Programmet inkluderar även två delegationsresor till Tyskland, där företagen får möjlighet att bygga värdefulla affärsnätverk och fördjupa sin marknadskunskap.

En central del av programmet är skräddarsydda möten med potentiella partners och kunder, som Tysk-Svenska Handelskammaren arrangerar. Det första evenemanget där de sju företagen deltar är Startup Energy Transition Festival i Berlin – ett initiativ från den tyska energiagenturen dena, där Energimyndigheten är partner.