BMW och Toyota utvecklar framtidens vätgasdrivna bilar

Koji Sato, Toyotas VD och Oliver Zipse, BMW:s styrelseordförande.Photo: BMW/Toyota

BMW planerar att påbörja serieproduktionen av sin vätgasdrivna bil, iX5, år 2028. Detta sker i samarbete med den japanska biltillverkaren Toyota, där båda företagen gemensamt kommer att utveckla bränslecellsteknik för sina respektive vätgasdrivna bilmodeller.

Enligt den nya överenskommelsen ska BMW och Toyota utveckla en "ny generation" av bränsleceller och elektriska drivsystem baserade på vätgasbränsle. Genom att dela resurser för forskning och utveckling, samt samordna inköp och tillverkning, hoppas de två företagen kunna sänka kostnaderna för vätgasdrivna elfordon.

BMW och Toyota i samarbete för vätgasdrivna elbilar

– Serieproduktionsmodellerna kommer att integreras i BMW

befintliga portfölj, det vill säga BMW kommer att erbjuda en befintlig modell med ett extra alternativ för vätgasbränslecell, meddelade BMW i ett pressmeddelande.

Fokus på kostnadsreduktion och hållbar mobilitet

BMW och Toyota siktar på att öka tillgängligheten och användningen av bränslecellsbilar genom att sänka produktionskostnaderna och därmed göra tekniken mer konkurrenskraftig. Vätgasdrivna fordon har potential att bli en viktig del av framtidens transportsystem, särskilt inom tunga transporter och långdistansfordon, där batteridrivna elbilar har sina begränsningar.

Grön vätgas, som produceras med hjälp av förnybar energi, ses som ett viktigt alternativ för att minska koldioxidutsläpp inom transportsektorn. Samtidigt pekar vissa studier på att vätgasdrivna lastbilar kan kräva fyra gånger mer förnybar energi jämfört med batteridrivna motsvarigheter. Det återstår att se hur infrastrukturen för vätgastankstationer utvecklas och vilka investeringar som krävs för att stödja denna teknik.

Testfasen för iX5 pågår

BMW har testat sin iX5 vätgasbränslecellsbil sedan februari 2023 som en del av ett globalt pilotprojekt. Dock har endast ett fåtal bilar gjorts tillgängliga för utvalda kunder i syfte att testa och demonstrera tekniken. Den nuvarande versionen av iX5 är utrustad med Toyotas bränslecellsteknik, ett resultat av det långvariga samarbetet mellan de två företagen, som går tillbaka till 2011. Sedan 2022 har BMW också utvecklat egna bränslecellssystem.

– Detta är en milstolpe i bilhistorien, säger Oliver Zipse, styrelseordförande för BMW AG. – Det är den första serieproducerade bränslecellsbilen som erbjuds av en global premiumtillverkare. Drivet av vätgas och vår starka samarbetsanda visar detta hur teknologiska framsteg formar framtidens mobilitet.

BMW har ännu inte angett vilka marknader som kommer att få tillgång till iX5 FCEV när produktionen inleds 2028, men det är klart att företaget förbereder sig för att erbjuda fler vätgasdrivna modeller som en del av sin framtida portfölj.

Vätgasens framtid i bilindustrin

Toyota, som redan har sin vätgasdrivna bil Mirai på marknaden, är den ledande tillverkaren av vätgasbilar globalt. Men trots detta har försäljningen av Mirai bromsat in de senaste åren, särskilt på den amerikanska marknaden. Anledningen är till stor del bristen på pålitlig och tillgänglig infrastruktur för vätgastankning, samt de höga kostnaderna för vätgasbränsle.

– Under vårt långvariga partnerskap har vi bekräftat att BMW och Toyota delar samma passion för bilar och övertygelse om teknikneutralitet och en mångsidig väg mot koldioxidneutralitet, säger Koji Sato, president för Toyota. – Baserat på dessa gemensamma värderingar kommer vi att fördjupa vårt samarbete genom att utveckla nästa generations bränslecellsystem och utöka infrastrukturen för att uppnå en vätgasdriven framtid.

Utmaningar och möjligheter med vätgasdrivna fordon

Den globala övergången till vätgas som bränsle för fordon står inför flera utmaningar, särskilt när det gäller att bygga ut infrastrukturen för vätgastankning. Enligt experter krävs betydande investeringar för att göra vätgas till ett realistiskt alternativ för den breda massan av bilägare. Samtidigt är det tydligt att vätgasdrivna fordon har en unik potential, särskilt inom sektorer som kräver lång räckvidd och hög kapacitet, som tunga transporter.

BMW och Toyotas gemensamma insatser för att utveckla bränslecellsteknik är ett viktigt steg mot att skapa hållbar mobilitet i framtiden. Genom att dela teknik och resurser hoppas de kunna skynda på övergången till ett mer miljövänligt transportsystem. För konsumenterna innebär detta att de kan förvänta sig fler alternativ inom vätgasdrivna elbilar under det kommande decenniet, med en ökad tillgång till både fordon och tankningsmöjligheter.

I takt med att efterfrågan på bränslecellsbilar växer, är det avgörande att även infrastrukturen för vätgasutvinning och distribution hänger med. Att uppnå detta mål kommer att kräva en samlad insats från både privata företag och offentliga aktörer.

Källa: Hydrogen Insight

 

 

 

 

4o