Fraktkostnader mellan Mellanöstern och Kina stiger med 39 procent

Leverans modell mindre anländer till oljehamn. Foto: Creative Commons Lic, Kredit: Bernhard_Schuermann

Fraktpriser för att transportera rysk ESPO Blend till Kina mer än fördubblas – S&P Global. Färre tillgängliga fartyg riskerar att förvärra läget – Kpler

Supertankers fraktkostnader ökar markant efter att USA skärpt sina sanktioner mot Rysslands oljeindustri. Detta har lett till en rusning bland handlare för att boka fartyg som kan transportera olja från andra länder till Kina och Indien, enligt skeppsmäklare och handlare.

Alternativa leveranser till Kina och Indien

Kinesiska och indiska raffinaderier söker nu alternativa bränsleleveranser för att hantera de omfattande nya amerikanska sanktionerna mot ryska producenter och tankfartyg. Sanktionerna syftar till att minska intäkterna för världens näst största oljeexportör.

Oljepriser skjuter i höjden efter skärpta amerikanska sanktioner

Många av de nyss sanktionerade fartygen tillhör den så kallade ”mörka flottan”, som tidigare har anlitats för att frakta olja till Indien och Kina. Denna olja har ofta varit billig rysk export som blev otillåten i Europa efter invasionen av Ukraina. Vissa av dessa fartyg har även anlitats för att transportera iransk olja, som också är sanktionerad.

Enligt Lloyd’s List Intelligence har de senaste åtgärderna från USA resulterat i att cirka 35 procent av de 669 fartyg i den ”mörka flottan” som transporterar rysk, venezuelansk och iransk olja nu omfattas av sanktioner från USA, Storbritannien eller EU.

Stigande fraktkostnader för supertankers

Fraktkostnader för så kallade Very Large Crude Carriers (VLCC), som kan transportera två miljoner fat råolja över stora distanser, steg markant efter att Unipec, handelsavdelningen för Asiens största raffinaderi Sinopec, chartrade flera supertankers i fredags.

Unipec köpte nyligen flera laster av söt råolja från Europa och Afrika, inklusive två miljoner fat av den norska Johan Sverdrup-oljan samt ytterligare laster från Senegal, Ghana och Angola.

– De måste leta efter alternativa råoljor. Det är den huvudsakliga anledningen till att fraktpriserna stiger, säger Anoop Singh, global chef för sjöfraktsforskning vid Oil Brokerage.

Enligt en skeppsmäklare har fraktpriset för rutten Mellanöstern till Kina, känd som TD3C, ökat med 39 procent sedan i fredags till 37 800 dollar per dag, vilket är det högsta sedan oktober.

Effekter av sanktionerna

Fraktpriserna för rysk olja till Kina har även de stigit kraftigt. För Aframax-storlekar för att transportera ESPO Blend-råolja från Rysslands Stilla havshamn Kozmino till norra Kina har priserna mer än dubblats till 3,5 miljoner dollar, enligt S&P Global Commodity Insights.

Sanktionerade fartyg har dessutom blivit strandade utanför Shandongs östra kust i Kina efter att Shandong Port Group infört ett förbud på dessa fartyg innan USA:s tillkännagivande i fredags. Tankeranalysföretaget Vortexa uppskattar att över 85 procent av de ryska oljetransporterna till Shandong utfördes av nyss sanktionerade fartyg.

Förväntad åtstramning i fartygsutbudet

Tillgången till tankfartyg kan bli ännu mer begränsad eftersom handlare letar efter icke-sanktionerade fartyg för att frakta rysk och iransk olja.

– Vi förväntar oss att nya fartyg kommer att dras in i den ”mörka flottan” de närmaste månaderna. Många av dessa fartyg kommer att vara nya i denna handel, vilket kommer att strama åt utbudet på den icke-sanktionerade marknaden, skriver Kpler-analytiker i ett meddelande.

Fraktpriserna för VLCC-fartyg från Mellanöstern till Singapore har ökat mest och nått WS61,35, medan rutten Mellanöstern till Kina har stigit till WS59,70. För VLCC-fartyg som transporterar olja från Västafrika till Kina steg priset till WS61,44. Att frakta olja från USA:s Golfkust till Kina kostar nu 6,82 miljoner dollar per resa, en ökning med 360 000 dollar sedan förra veckan.

Källa: Energy News /Reuters