Fartyget klarar drift under svåra isförhållanden i Östersjön. Däcket har utrustats med fotvärmare för besättningen.
Istjocklekar på upp till en meter är inget problem och fartyget kan utan svårigheter anlöpa hamnen i Torneå i 25 graders köld. Fartyget döptes nyligen i Åbo och fick namnet Coral EnergICE. Tankern används för transporter till gasterminalerna i Björneborg och Torneå.
Coral EnergICE är försett med isförstärkt skrov och fartyget är den första LNG-tankern i världen som uppfyller isklass 1A Super. Vidare är fartyget anpassat för flerbränsledrift och kan drivas på LNG.
Däcket är försett med flera lösningar som ska öka komforten för besättningen under de svåraste förhållandena vintertid. Däckskonstruktionerna är uppvärmda för att förhindra nedisning och ute på däck finns moduler där besättningen kan värma fötterna. Också dörrarna är uppvärmda för att de inte ska frysa fast.
Den 164 meter långa LNG-tankern har en kapacitet på 18 000 kubikmeter flytande naturgas och byggdes i tyska Rostock på varvet Neptun Werft. Rederiet Anthony Veder äger fartyget som kommer att vara i tjänst för Skangas, Nordens största leverantör av LNG.
Källa: Svenska Yle