Ofgem: Storbritanniens energileverantörer måste förbättra stödet till kunder i ekonomisk knipa

Elmätare. Foto: Pixabay, kredit: geralt

Storbritanniens energitillsynsmyndighet Ofgem varnar för att de flesta av landets energileverantörer behöver förbättra sitt stöd till kunder som kämpar med att betala sina energiräkningar. Myndigheten påpekar att det är kritiskt att prioritera stödet till sårbara konsumenter, särskilt under vintern.

I en omfattande marknadsöversyn har Ofgem granskat hur företagen stöttar ekonomiskt pressade hushåll och konstaterat att vissa företag inte uppfyller förväntningarna på hur de bör hjälpa dessa hushåll. Ofgem erkänner att energileverantörerna själva står inför stora krav men understryker vikten av att fokusera på de mest sårbara kunderna.

Utökat skydd

Nästan hälften av alla vuxna i Storbritannien upplever svårigheter att betala de stigande energikostnaderna. Ofgem föreslår därför utökade skydd för att främja utmärkt kundservice för företag, vilket inkluderar tydligare information om kostnader som betalas till tredjepartsmäklare.

Tim Jarvis, direktör för marknader hos Ofgem, betonar att företag bör kunna förvänta sig utmärkt service och rättvisa priser. Han understryker att dagens förslag kommer att säkerställa bättre erbjudanden, bättre skydd och mer tydlighet för företag, vilket ger dem bättre chanser att lyckas i dessa utmanande tider.

Stöd för regeringen förslag

Förslaget innehåller en rad regler för att säkerställa att leverantörer förbättrar sin kundservice och tydligt redovisar kostnader för kunderna, inklusive kostnader för tjänster som tillhandahålls av tredjepartsmäklare. Förslaget innebär också att leverantörer måste informera om klagomålshantering och tillgång till stödtjänster.

Dessa ändringar stödjer regeringens förslag att ge småföretag med färre än 50 anställda möjlighet att ta upp klagomål mot energileverantörer med energiombudsmannen.

Förslagen som diskuteras i konsultationen inkluderar att utöka befintliga regler om god affärssed till alla företag och att öka transparensen kring vad konsumenter betalar för tredjepartstjänster. Ofgem har genomfört en grundlig översyn av icke-hemleverantörsmarknaden och föreslår nu faktiska licensändringar som en reglerande krav.

Källa: Ofgem