Tjeckien väljer Rolls-Royce SMR för små modulära kärnreaktorer

En konceptbild av hur en Rolls-Royce SMR kan se ut. Bild: Rolls-Royce SMR

Tjeckien har valt det brittiska företaget Rolls-Royce SMR för sitt planerade program för små modulära reaktorer (SMR) efter att ha utvärderat sju potentiella leverantörer. Rolls-Royce SMR ansågs vara den mest lämpliga partnern för det statliga energibolaget ČEZ, som nu kommer att inleda ett strategiskt samarbete med företaget.

Tjeckiens handelsdepartement förklarade att valet av Rolls-Royce SMR baserades på företagets potential att etablera sig i Tjeckien. Nu kommer en säkerhetsbedömning av det brittiska företaget att genomföras av flera statliga organ, däribland säkerhetstjänster och underrättelsetjänster, för att säkerställa att det uppfyller statens säkerhetskrav.

Den första småskaliga modulära reaktorn planeras att byggas i närheten av Temelín kärnkraftverk under 2030-talet, innan ett nytt stort kärnkraftverk tas i drift före 2040. ČEZ undersöker även andra platser som kan vara lämpliga för SMR, däribland Tušimice och Dětmarovice, där utredningar pågår för att bedöma deras potential som kärnkraftsanläggningar.

Strategisk betydelse för Tjeckiens energi

Tjeckiens regering ser valet av Rolls-Royce SMR som en viktig möjlighet för landets industri. Företaget håller just nu på att etablera sin leverantörskedja, och tjeckiska företag har därför en unik chans att delta i utvecklingen och produktionen av SMR både inom landet och för export. Denna strategi kan bidra till att stärka Tjeckiens energisäkerhet och dess roll i den globala övergången till ren energi.

Premiärminister Petr Fiala betonade att små modulära reaktorer kan spela en central roll för att säkra energitillgången i framtiden. Han underströk vikten av att inte bara bygga dessa reaktorer, utan även att delta i deras globala produktion och utveckling.

Rolls-Royce SMR i globalt perspektiv

Rolls-Royce SMR hoppas även bli en av de utvalda leverantörerna för Storbritanniens eget SMR-program. Företaget är ett av fem som tävlar om att bli vald av Storbritanniens statliga organ Great British Nuclear för att sätta igång med SMR-implementeringen.

Chris Cholerton, vd för Rolls-Royce SMR, välkomnade Tjeckiens beslut och förklarade att diskussioner pågår för att slutföra avtalet. Han framhöll också att partnerskapet stärker Rolls-Royce SMR:s position som ledande inom SMR-teknologi i Europa och bidrar till att Tjeckien, Rolls-Royce och deras aktieägare står i framkant av SMR-utrullningen.

Tjeckiens kärnkraftsplaner och framtida SMR

Tjeckien får för närvarande ungefär en tredjedel av sin elproduktion från sina kärnkraftsanläggningar, med fyra VVER-440-enheter i Dukovany och två VVER-1000-enheter i Temelín. Landet planerar att bygga fler kärnkraftsenheter, och små modulära reaktorer förväntas komplettera större enheter från 2030-talet och framåt.

Den tjeckiska SMR-planen, som publicerades och godkändes förra året, anger 45 potentiella platser för SMR och olika investeringsmodeller. Rolls-Royce SMR är en 470 megawatt el-design, som bygger på en tryckvattenreaktor. Den kommer att ge kontinuerlig baskraft under minst 60 år. Cirka 90 % av SMR byggs under fabriksförhållanden, vilket begränsar arbetet på plats till montering av förtillverkade och förtestade moduler. Detta minskar projektets risker och kan korta byggtiden avsevärt.

Med sitt större kapacitet än många andra SMR-konkurrenter, och efter att ha slutfört steg 2 i Storbritanniens designgodkännandeprocess, förväntas Rolls-Royce SMR nu genomgå sista steget, som omfattar säkerhets- och miljöaspekter, med målet att få ett slutligt godkännande i augusti 2026. Om Rolls-Royce lyckas i det brittiska SMR-programmet kan ett slutligt investeringsbeslut tas år 2029.

Valet av Rolls-Royce SMR för Tjeckiens små modulära reaktorprogram är ett viktigt steg mot landets energisäkerhet och en möjlighet för tjeckiska företag att delta i den globala utvecklingen av denna nya teknik. Samtidigt stärker detta samarbete Tjeckiens och Europas övergång till ren energi och bidrar till att minska beroendet av importerad energi.

Källa: World Nuclear News