Att genom internet informera och utbilda om klimatet

unsplash

Just nu genomförs många satsningar inom förnybara bränslen i världen. I EU ska 1,2 % av allt flygbränsle komma från grön vätgas senast 2030, enligt lagstiftning. Detta samtidigt som världens största vinkraftverk har invigts i Kina. Klimatet är en fråga som engagerar många, exempelvis har Sveriges största kvällstidning Aftonbladet en hel sektion dedikerad till rapportering om klimatet. Tros detta tror 6 % av svenskarna att klimatförändringarna är en bluff.

 

 

Lagra, presentera och sprida

Därmed finns det en del att göra för att informera befolkningen om riskerna med den globala uppvärmningen, och mycket arbete kvar att göra för att dämpa den negativa utvecklingen av jordens klimat. Ett sätt att göra detta på är genom tekniska innovationer så som grönt bränsle och vindkraft. Ett annat sätt är att informera och utbilda. Men hur når man på bästa sätt ut om klimatförändringarna och hur vi ska arbeta framåt? Ett sätt är att sammanställa information som sedan är lättillgänglig på internet.

 

 

Att lagra informationen

För att kunna utbilda och informera, behövs någonstans att lagra all information som sedan ska presenteras för allmänheten. Det är här webhosting kommer in i bilden. För ett så pass stort område med mycket information, rekommenderas VPS hosting. Detta då det erbjuder mer kraftfull hårdvara och bättre prestanda än ett vanligt webbhotell. Hos one.com går det smidigt att välja ett VPS-paket som passar för den verksamhet som ska bedrivas. Dessutom inkluderar alla paket drift genom 100 % grön energi. VPS hosting kräver viss teknisk kunskap, men kommer vara nödvändigt för ett större webbprojekt. Är det i stället en enklare hemsida man vill använda, går det att skaffa vanligt webbhotell via one.com.

 

 

Att presentera information

När det kommer till att presentera data med syfte att informera och utbilda, är paketeringen viktig. Det första som kommer synas är domänen, det vill säga namnet på hemsidan. Här är det av vikt att välja ett namn som har en professionell klang och som är lätt att komma ihåg.

 

När domänen är ordnad kan man sedan börja designa hur detta ska se ut. Man behöver tänka på att designa hemsidan så att den ger ett professionellt intryck, samtidigt som den också är lätt att använda. När det handlar om att utbilda människor för att de sedan ska agera på informationen, är det av största vikt att denna information är presenterad på ett bra sätt. Det behöver vara intresseväckande samtidigt som det är sakligt och korrekt.

 

 

Att komprimera och sprida information

När det finns en hemsida, eller kanske flera hemsidor, som presenterar informationen på ett engagerande och professionellt sätt, är det dags att sprida den. Ett sätt att göra detta på är att sammanfatta delar av informationen i kortare bitar, som sedan publiceras på sociala medier. På Instagram går det att lägga en bild tillsammans med med kortare text från hemsidan. Vill man nå längre ner i åldersgrupper, kan man också ta till Tiktok. Om det redan ligger videoklipp på hemsidan kan dessa klippas ner till kortare klipp och läggas på Tiktok. Information som sprids på sådana plattformar har nämligen möjlighet att få stor räckvidd.

 

I ett samhälle där de allra flesta använder internet på daglig basis, är det också en viktig plattform för att sprida budskap. Självklart är världspolitik och tekniska innovationer mer central för utvecklingen, men kunskapsspridning till allmänheten har också en plats i arbetet. Vill man sammanställa informationen på ett professionellt och engagerande sätt, är en hemsida en stark start. På denna kan historisk information blandas med aktuella nyheter om exempelvis förnybar energi och andra viktiga insatser för klimatet.