Den svenska batteritillverkaren Northvolt står på randen till konkurs, vilket hotar leveranserna av battericeller till de tyska biltillverkarna Porsche och Audi. Problemen kan resultera i betydande förseningar för lanseringen av flera nya elbilsmodeller.
Northvolt, som länge hyllats som Europas stora batterihopp, har ansökt om rekonstruktion enligt amerikansk konkurslagstiftning. Företagets ekonomiska problem påverkar inte bara den tyska statens investeringar och subventioner i batterifabriken i Heide, utan också stora biltillverkare som Volkswagen-ägarna Porsche och Audi.
Enligt en rapport från Handelsblatt växer oron hos både Porsche i Stuttgart och Audi i Ingolstadt. Förseningar i leveranserna av battericeller riskerar att förskjuta marknadslanseringen av planerade elbilar – ett kännbart slag för båda företagens strategier inom elbilssegmentet.
Porsche kan tvingas skjuta upp lanseringen av nya modeller
Ett av de mest kritiska projekten som påverkas är Porsches elektriska ersättare till den ikoniska 718-modellen. Till skillnad från Taycan och Macan, som använder battericeller från den kinesiska tillverkaren CATL, valde Porsche Northvolt som exklusiv leverantör för 718. Den nya modellen kräver batteripaket med hög energitäthet för att bibehålla bilens låga profil och sportiga design. Osäkerheten kring tillgången på dessa battericeller gör att marknadslanseringen, som planerats till slutet av 2025, nu är i fara.
Audi diversifierar, men står också inför utmaningar
Audi står inför liknande problem men har en något mer diversifierad leverantörsstrategi. För E-plattformen PPE har företaget säkrat leveranser från flera leverantörer, inklusive CATL från Kina och LG Energy Solution från Sydkorea. Detta gör Audi mindre beroende av Northvolt jämfört med Porsche. Ändå kan företagets långsiktiga planer, såsom A6 e-tron, påverkas om Northvolts problem förvärras.
Audi undersöker nu möjligheten att förhandla om avtalet med Northvolt eller söka andra leverantörer. Detta kan dock innebära högre kostnader och förseningar, vilket ytterligare försvagar positionen i en redan konkurrensutsatt elbilsmarknad.
Ett bakslag för Europas batteristrategi
Northvolts finansiella problem belyser de stora utmaningarna med Europas strategi att minska beroendet av kinesiska leverantörer. Företaget har länge setts som en viktig aktör i Europas satsning på egen batteriproduktion. Men svårigheterna med att få igång produktionen i den svenska fabriken och bristen på kapital sätter stora käppar i hjulet. Ett tydligt bakslag var när BMW nyligen valde att annullera en miljardorder på battericeller från Northvolt.
För de tyska biltillverkarna innebär detta ett allvarligt hot mot deras övergång till en helt elektrisk modellportfölj. Förseningar i batteriproduktionen kan fördröja denna omställning och ytterligare minska deras konkurrenskraft gentemot asiatiska och amerikanska biltillverkare.
Politisk kritik och krav på granskning
I Tyskland har Northvolts situation även väckt politiska reaktioner. Bayerns ministerpresident Markus Söder från CSU kräver en parlamentarisk utredning av de tyska subventionerna till Northvolt. – Med 600 miljoner euro av skattebetalarnas pengar i fara måste vi ställa frågor om huruvida allt sköttes korrekt, sade Söder.
Northvolt har hittills fått 600 miljoner euro i stöd från den tyska statliga utvecklingsbanken KfW för att bygga en batterifabrik i Heide. Söder menar att denna investering är ännu dyrare för staten än den misslyckade satsningen på vägskatt för personbilar, som kostade hundratals miljoner euro.
Fortsatt osäker framtid
För närvarande står Northvolts framtid och därmed flera viktiga elbilsprojekt på spel. Förseningarna i batteriproduktionen kan försvåra Tysklands och Europas mål att stärka sin oberoende batteritillverkning och öka sin konkurrenskraft inom elfordon. Samtidigt riskerar skattebetalarnas investeringar i projektet att gå förlorade om företaget inte hittar en hållbar lösning.
Källa: Handelsblatt