Branden på fraktfartyget Fremantle Highway har släkts uppger nederländska myndigheter. Fremantle Highway har brunnit under en vecka och befarades sjunka, vilket hade inneburit en omfattande miljökatastrof i de känsliga vattnen utanför Nederländernas, Tysklands och Danmarks kuster. Nu har nederländska kustbevakningen inlett förberedelser för att bogsera fartyget till en förankringsplats nära ön Schiermonnikoog, där det fortsatta räddningsarbetet ska kunna ske under ordnade former.
Fremantle Highway, med operatören K Line, är lastat med 3 783 nya bilar med destination Egypten. Av dessa ska 498 vara elbilar. Att just elbilar var en del av lasten startade spekulationer kring faran av bränder orsakade av elbilars batterier. En brand i ett litiumjonbatteri innebär större utmaningar än en brand i ett konventionellt fordon, då det krävs mycket vatten för att släcka bränderna. Men, konstaterar brandmyndigheter, erfarenheten visar att riskerna vid elbilsbränder är inte så stora.
I fallet Fremantle Highway har man konstaterat att branden inte har sin orsak i överhettat bilbatteri utan kan hänföras till andra omständigheter. Tidigare har det norska rederiet Havila Kystruten, som trafikerar Bergen–Kirkenes, förbjudit elbilar ombord. Det är framför allt rökgaserna från batteribränder som oroar. Men riskerna vid elbilsbränder är inte så stora visar en rapport från MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap. Den rök som bildas vid en elbilsbrand innehåller vätefluorider, det är ett farligt ämne i sig men de koncentrationer som mätts upp är inte så höga nivåer som man tidigare trott.