Går det att använda parkerade bilar som energilager för att balansera elnäten? Det undersöker just nu en grupp forskare och företag i Göteborg. 12 elbilar deltar i projektet.
AV ANDERS CARLSSON
– Det här är ett forskningsprojekt där vi ska lära oss massor om tekniken, sa Charlotta Ahlberg, strategisk analytiker vid Volvo Cars, på Elfackmässan i Göteborg.
Nästa år ska 12 elbilar av modellen Volvo EX90 få dela med sig av energi från sina batterier till elnätet.
– EX90 är den första bilen från Volvo som har förmågan att både kunna ladda och ta emot el, sa Charlotta Ahlberg.
Sex av elbilarna kommer att dela energi i ett parkeringsgarage på Lindholmen Science Park och de andra sex i en bilpooltjänst hos Volvo On Demand. En skillnad mellan de två testerna är att bilarna i parkeringsgaraget står stilla längre än bilarna som används inom bilpooltjänsten.
Projektet har fått namnet PEPP (Public EV Power Pilots).
– Personbilar står ju i dag parkerade i snitt över 95 procent av tiden, så här finns en kapacitet som vi tittar närmare på, sa Lars Bern, projektledare på Lindholmen Science Park, som också föreläste.
Men projektets fokus kommer inte att ligga på bilar som är parkerade vid bostäder.
– Vi ser på det här ur ett mer ur ett publikt perspektiv. Hur gör vi på arbetsplatser och hur gör vi på publika parkeringar?, sa han. PEPP-projektet handlar inte bara om tekniska utmaningar.
– Det hänger väldigt mycket på att skapa en vilja från användarens sida att plugga in och dela energi och därmed kunna göra sitt i det större elsystemet, sa Charlotta Ahlberg.
Susanne Strömberg från RISE deltog också vid föreläsningen och berättade om de juridiska utmaningar som väntar där man bland annat måste ta hänsyn till elsäkerhetsstandarder och vem som har ansvar för vad.
– EU pumpar ut en regelmassa som handlar om digitalisering och det får vi ju spela in inom transportsystemet och energisystemet. Och det ändrar förutsättningarna för att bedriva affärer, sa hon.
Projektet ska utvärderas i slutet av 2024 och 2025 väntas studier i större skala.
– Vi pratar laddningseffekter på 11 kilowatt inledningsvis, kanske 22 kilowatt under projektets gång så det är ju på AC-nivå och inte på någon likströms- högeffektsnivå som vi testar de här sakerna. Och det är ju först när man kommer upp i volym som det här kan göra nytta och skapa ett värde. Det kan vara för individen i sig, det vill säga om man kan göra pengar på sin bil även om den står parkerad. Det kan vara en fastighetsägare som ser att denne kan dra nytta av energimängden som finns ute vid parkeringen. Men det kan också handla om elnätets effektbehov och även frekvenslösningar. Men det är ju längre fram, sa Lars Bern.