Den senaste tiden har spänningarna mellan EU och Kina ökat på grund av de provisoriska tullarna på kinesiska elbilar. Kina är inte nöjt med beslutet och planerar nu att ta ärendet till Världshandelsorganisationens (WTO) tvistlösningsorgan. Samtidigt har kinesiska tillverkare redan börjat hitta sätt att kringgå tullarna, skriver tyska tidningen Merkur.
Nyligen införde EU-kommissionen särskilda tullar på elbilar från Kina, med nivåer på mellan 17,4 procent och 38,1 procent, som trädde i kraft i juli. Dessa tullar motiverades med att kinesiska biltillverkare har fått stora subventioner från den kinesiska staten, vilket enligt EU har snedvridit konkurrensen på den europeiska marknaden.
EU:s tullar utmanas av Kina
Som svar på dessa tullar har Kina meddelat att de kommer att ta ärendet till WTO
tvistlösningsorgan. Kinas handelsministerium hävdar att EUbeslut saknar både faktagrund och rättslig grund, och att det bryter mot WTOregler. Dessutom menar Kina att tullarna undergräver det internationella samarbetet och insatserna mot klimatförändringar.
- Vi uppmanar EU att omedelbart rätta till sitt felaktiga agerande och istället fokusera på att stärka det ekonomiska och handelspolitiska samarbetet samt stabiliteten i leveranskedjan inom elbilsindustrin, säger en talesperson för Kinas handelsministerium.
Kinas strategi för att kringgå tullarna
Men Kina väntar inte på att WTO ska lösa tvisten, vilket kan ta flera år. Istället planerar kinesiska elbilstillverkare att bygga fabriker inom EU för att undvika tullarna. Till exempel planerar BYD, en ledande tillverkare av elbilar, att bygga en fabrik i Ungern, vilket också ses som ett sätt att belöna den Kinavänliga ungerska premiärministern Viktor Orbán. Dessutom har Chery Automobile, en annan stor kinesisk tillverkare, ingått ett samarbete med ett spanskt företag för att påbörja elbilsproduktion i Katalonien redan under 2024.
- Vi förväntar oss att marknaden för elbilar i Europa kommer att växa kraftigt på medellång sikt, även om efterfrågan i Tyskland har minskat något på senare tid, säger en talesperson för BYD.
Enligt prognoser siktar EU på att ha 30 miljoner elbilar på vägarna till 2030. Förra året hade kinesiska elbilsmärken, såsom BYD, en marknadsandel på 8,2 procent i Europa, jämfört med endast 0,5 procent år 2019. Under första halvåret 2024 hade denna andel redan ökat till elva procent, enligt Bloomberg. Trots att försäljningen i Kina ökar snabbt, där mer än hälften av alla sålda fordon i juli var elbilar, riktar de kinesiska tillverkarna nu blicken mot Europa.
Fabriksbyggen i Europa – en strategi för att undvika tullarna
Att bygga fabriker i Europa är en logisk strategi för de kinesiska företagen, då det möjliggör att undvika de höga tullarna. BYD
fabrik i Ungern, som ska producera både elbilar och plug-in-hybrider, förväntas vara i drift om tre år. Michael Shu, chef för BYD i Europa, meddelade i maj att företaget planerar att bygga ytterligare en fabrik inom EU senast 2025. BYD siktar på att bli en ledande leverantör av elbilar i Europa till 2030. Dessutom är BYD också aktiv i Turkiet där företaget planerar att etablera en fabrik.
Chery, som är Kinas största bilexportör, har också tagit steg för att etablera sig i Europa. I april ingick företaget ett joint venture med det spanska företaget EV Motors, där Chery är minoritetsägare. Produktion av elbilen Omoda från Chery ska påbörjas i Spanien redan i år. Enligt en rapport från Financial Times överväger Chery dessutom att bygga en fabrik i Storbritannien senare under detta decennium.
Kinas industristrategi inom Europa
Kinas strategi att kringgå EU:s tullar genom att etablera produktion inom unionens gränser är en del av en bredare industristrategi. Genom att investera i europeiska fabriker hoppas kinesiska tillverkare inte bara att undvika handelshinder, utan också att vinna marknadsandelar i en växande europeisk elbilsmarknad. Detta är en tydlig del av Kinas övergripande ambition att bli en global ledare inom både industriell produktion och grön teknologi.
Kinas närvaro i Europa har vuxit markant de senaste åren, och de kinesiska investeringarna har inte bara handlat om bilindustrin. Kinesiska företag har också investerat i en rad olika sektorer, inklusive telekommunikation, energi och infrastruktur. Trots växande politiska spänningar mellan Kina och EU fortsätter dessa ekonomiska band att fördjupas.
Källa: Merkur