Europeiska biltillverkare kämpar på kinesiska marknaden – elbilar tar över

Mercedes-Benz filial i Zhengzzhou, Kina. Foto: Wikipedia, common Lic. Kredit: Windmemories

Försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar minskar kraftigt i Kina, världens största personbilsmarknad, skriver tyska Handelsblatt. Samtidigt ökar konkurrensen från kinesiska elbilstillverkare, vilket skapar stora utmaningar för europeiska bilmärken som Volkswagen och Mercedes-Benz.

Kina, som är världens största marknad för personbilar, har sett en dramatisk minskning i efterfrågan på bensin- och dieseldrivna fordon. År 2020 drevs fortfarande 94 % av alla nyregistrerade bilar i Kina av konventionella bränslen. Men under första halvåret 2024 hade denna siffra sjunkit till endast 59 %, enligt färska siffror från Automotive Data-specialisten Marklines, som Handelsblatt har fått tillgång till.

Under de första sex månaderna av 2024 minskade försäljningen av bensin- och dieselbilar i Kina med 12 %, motsvarande 775 000 fordon. Samtidigt ökade försäljningen av elbilar och plug-in hybrider med 38 %, vilket innebär en ökning på 1,1 miljoner enheter.

I juli levererades för första gången fler elbilar och plug-in hybrider än rena bensin- och dieselbilar, enligt den kinesiska bilindustriföreningen CPCA. Detta markerar en historisk förändring i landets bilmarknad.

Utmaningar för europeiska biltillverkare

Denna omvälvande förändring på marknaden har lett till stora problem för västerländska biltillverkare som Volkswagen, Mercedes-Benz, General Motors och Honda. För dessa företag, som länge haft förbränningsmotorer som kärnan i sina affärsmodeller, innebär den minskade efterfrågan på bensin- och dieselbilar en kraftig nedgång i både försäljning och lönsamhet.

Konkurrensen från kinesiska elbilstillverkare, som snabbt ökar sin marknadsandel, har satt press på de etablerade bilmärkena att omvärdera sina strategier för den kinesiska marknaden. Kinas regering har också bidragit till den snabba övergången till elbilar genom att införa olika subventioner och incitament för både tillverkare och konsumenter att välja eldrivna fordon.

Europeiska elbilsmarknaden: framgångar och utmaningar

I Europa har elbilsmarknaden också vuxit kraftigt, men den står inför sina egna utmaningar. Europeiska länder har investerat mycket i att bygga upp laddinfrastruktur och subventionera inköp av elbilar, vilket har bidragit till en stadig ökning av antalet elbilar på vägarna. Länder som Norge och Tyskland har varit särskilt framgångsrika i att driva på övergången till elbilar.

Trots dessa framsteg står europeiska biltillverkare inför utmaningar när det gäller att skala upp produktionen av elbilar och hantera kostnaderna för omställningen. Det finns också en oro för att den snabba övergången till eldrift kan leda till problem med tillgången på råvaror som litium och kobolt, som är avgörande för batteriproduktionen.

En annan utmaning för den europeiska elbilsmarknaden är att hålla jämna steg med kinesiska tillverkare, som nu börjar dominera inte bara på hemmamarknaden utan också globalt. Kinesiska biltillverkare har ett försprång när det gäller batteriteknik och produktionskapacitet, vilket ger dem en konkurrensfördel på den globala marknaden.

Analys

Den snabba omvandlingen av bilmarknaden i Kina visar på den globala skiftningen mot eldrivna fordon och de utmaningar som detta innebär för traditionella biltillverkare. För europeiska företag som Volkswagen och Mercedes-Benz innebär detta en press att snabbt anpassa sina affärsmodeller för att förbli konkurrenskraftiga. Samtidigt fortsätter den europeiska elbilsmarknaden att växa, men med betydande utmaningar som kräver noggrann planering och innovation.

Framtiden för den globala bilindustrin kommer att formas av hur väl tillverkarna lyckas navigera denna övergång till förnybara energikällor och hållbara transporter. För både europeiska och kinesiska tillverkare kommer framgången att bero på deras förmåga att anpassa sig till de snabbt föränderliga marknadsdynamikerna och de teknologiska kraven i en värld som alltmer prioriterar hållbarhet.

Källa: Handelsblatt