De problem som uppstod vid monteringen av ITER är nu lösta
Bygget av ITER, en av de mest avancerade maskinerna i världen, innebär komplexa och unika utmaningar. Detta gäller särskilt de första unika komponenter som behöver tillverkas, monteras och installeras. ITER byggs genom ett unikt globalt samarbete mellan 35 länder. De huvudsakliga partnerna är EU, USA, Ryssland, Kina, Indien, Japan och Sydkorea. Tillsammans står länderna för finansiering, forskning, utveckling och produktion av de avancerade komponenterna som behövs för projektet. EU är den största bidragsgivaren och täcker cirka 45 procent av kostnaderna för byggnationen av ITER-anläggningen i Cadarache, Frankrike. Europa levererar även många nyckelkomponenter till tokamaken, som delar av magneterna och vakuumkärlet.
Två och ett halvt år in i monteringsfasen stötte ITER på problem. Defekter har identifierats i två nyckelkomponenter i tokamaken, de termiska sköldarna och vakuumkärlets sektorer. De termiska sköldarna, som är silverpläterade och kylda med hjälp av aktiva system, har en avgörande roll i att skydda de supraledande magneterna som arbetar vid extremt låga temperaturer, minus 269 grader.
Efter att man hittat små mikroskopiska sprickor i kylrören och avvikelser i vakuumkärlet, pausades monteringen i två år. Reparationerna är nu färdigställda för två sektorer och arbetet med att återmontera sektorerna #7 och #6 pågår. Arbetet med sektor #7 går framåt, där teamet just nu installerar adapters för att förbereda rotationen av magnetspolarna mot sektorn. Samtidigt har sektor #6 befriats från byggställningarna efter reparationsfasen.
Den ursprungliga monteringen av sektor #6 under perioden 2021–2022 tog 18 månader. Erfarenheter från detta arbete används nu för att drastiskt minska tiden det tar att montera varje modul. Enligt den nuvarande tidsplanen ska modul #7 vara färdig för installation i februari 2025, följt av modul #6 i april samma år. Dessa framsteg markerar en viktig milstolpe för ITER och återställer projektets fortsatta utbyggnad, trots de stora tekniska utmaningarna som fortfarande kvarstår.