Solpaneler på järnvägsspår: Schweizisk startup utvidgar solenergins möjligheter

Det nya banfordonet kan installera upp till 1000 kvadratmeter solpaneler per dag. Foto: Sun-Ways.

Schweiziska startupföretaget Sun-Ways har gjort stora framsteg inom solenergiteknik genom att utveckla ett innovativt system för att installera solpaneler mellan järnvägsspår. Denna lösning har nu fått grönt ljus från de schweiziska myndigheterna för ett pilotprojekt i närheten av Buttes järnvägsstation i kantonen Neuenburg. Projektets mål är att utnyttja det annars outnyttjade utrymmet mellan järnvägsspåren för att installera solkraftverk, utan att störa den dagliga tågdriften eller underhållsarbeten.

Sun-Ways har i samarbete med Scheuchzer AG, ett företag som är ledande inom järnvägsunderhåll, utvecklat en specialiserad maskin som kan installera upp till 1 000 kvadratmeter solpaneler per dag. En av de mest unika aspekterna av denna teknologi är att solpanelerna är avtagbara, vilket innebär att de enkelt kan tas bort och återinstalleras för underhåll. Detta gör systemet mycket flexibelt och användbart för platser där regelbundet underhåll är nödvändigt.

Noggrann granskning

Godkännandet från det schweiziska federala transportkontoret (BAV) kom efter en noggrann granskning som pågick i tio månader. Beslutet om att godkänna installationen är dock villkorat av flera ytterligare tester och mätningar som ska utföras under projektets gång för att säkerställa att järnvägsinfrastrukturen inte påverkas negativt. Dessa tester kommer att övervakas av RM voie ferrée, ett företag som är specialiserat på inspektion och säkerhet inom järnvägstransporter.

Installationen av solpanelerna planeras att inledas våren 2025. Det första steget i projektet är att lägga ut solpaneler på en 100 meter lång sträcka, och dessa paneler kommer att leverera el direkt till det lokala elnätet. Denna fas av projektet beräknas kosta 585 000 schweiziska franc och är helt finansierad av projektets samarbetspartners.

Lösningar för privata järnvägsspår

Det här pilotprojektet är bara början för Sun-Ways, som redan har påbörjat diskussioner om liknande projekt med internationella aktörer. Bland annat pågår dialoger med det franska järnvägsbolaget SNCF, samt med intressenter i Spanien, Rumänien, Sydkorea och andra länder. Företaget har också utvecklat lösningar för privata järnvägsspår som används i industriområden i Schweiz.

Den potentiella avkastningen från detta innovativa system är betydande. Genom att installera solpaneler mellan järnvägsspår skulle Schweiz kunna generera upp till 1 terawattimme (TWh) solenergi årligen. Detta skulle täcka cirka 30 % av energibehovet för landets offentliga transportsektor, vilket skulle bidra till en betydande ökning av Schweiz energisjälvförsörjning och främja en mer hållbar energiframtid.

– "Vårt mål är att utnyttja outnyttjade ytor på ett hållbart sätt och skapa en ny källa till förnybar energi som inte bara gynnar järnvägsinfrastrukturen, utan hela samhället", säger en talesperson från Sun-Ways.

Med dessa planer ser framtiden ljus ut för Sun-Ways och deras banbrytande solenergiteknologi, som har potential att förändra sättet vi tänker på energiproduktion och transportinfrastruktur globalt.

Källa: