Frankrike vill se EU-stöd för bilindustrin och prioritering av europeiska elbilar

Frankrikes industriminister Ferracci betonade att det inte var hållbart att exkludera vissa koldioxidfria lösningar av ideologiska skäl. Han betonade även behovet av en gemensam europeisk strategi för andra industrier, såsom stål och kemi, för att stärka konkurrenskraften. Foto: Wikipedia Common, kredit: TrisHR

Frankrikes industriminister Marc Ferracci föreslog ett europeiskt krispaket för att stötta bilindustrin inför det tysk-franska ekonomiska toppmötet. I en intervju med Handelsblatt förklarade Ferracci att syftet var att främja efterfrågan på elbilar från europeiska tillverkare. Frankrike vill också att kärnenergi erkänns som en del av den gröna strategin inom ramen för "Clean Industrial Deal".

– Det vi står inför är inte bara en konjunkturkris orsakad av stigande energipriser och höjda räntor, sade Ferracci. Han beskrev det europeiska ekonomiska systemet, som bygger på export, som ifrågasatt i grunden. Han varnade också för den hårda konkurrensen från USA och Kina, vilka inte alltid följde Världshandelsorganisationens regler.

Behovet av en stark industripolitik

Ferracci uttryckte att den nuvarande inre marknaden och konkurrenspolitiken i EU inte var tillräcklig för att möta krisen. Han efterlyste en ambitiös och koordinerad industripolitik, liknande den offensiva strategi som Kina och USA använder sig av.

Utmaningar för bilindustrin

Enligt Ferracci var bilindustrin ett tydligt exempel på de utmaningar Europa står inför. Han hänvisade till rapporter om fabriksnedläggningar och personalnedskärningar hos Volkswagen och uttryckte oro för den franska bilindustrin, inklusive underleverantörer. Kina är både billigare och mer innovativt när det gäller elbilar, vilket skapar problem för Europas konkurrenskraft och efterfrågan, påpekade han.

Ferracci föreslog att EU borde införa enhetliga subventioner för inköp av elbilar, liknande de som redan finns i Frankrike, där subventionerna är kopplade till koldioxidutsläppen vid produktionen. Detta tillvägagångssätt har uteslutit kinesiska fordon. Tyskland stoppade dock sitt statliga miljöstöd för elbilsköp i slutet av 2023.

Elektrifiering av fordonsflottor och tullar mot Kina

För att öka efterfrågan ytterligare föreslog Ferracci en europeisk satsning på att elektrifiera kommersiella fordonsflottor. Han stödde även de extra tullarna på kinesiska elbilar som EU hade beslutat om, trots motstånd från Tyskland. Undersökningar visade att den kinesiska elbilsproduktionen subventionerades av staten, vilket enligt Ferracci rättfärdigade tullarna.

Förpliktelse till förbud av nya förbränningsmotorer

Ferracci bekräftade att Frankrike stödde EU:s mål att förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035. Han argumenterade för att en förändring i detta beslut skulle destabilisera den europeiska bilindustrins strategi. Samtidigt ville han se flexibla lösningar för utsläppsgränser så att elbilstillverkare inte riskerade miljardsanktioner.

Stöd för andra industrier och gröna marknader

Utöver bilindustrin betonade Ferracci behovet av skyddsåtgärder för stålindustrin och stödde förslaget om gröna marknader för att driva efterfrågan på klimatvänliga produkter. Han såg den planerade "Clean Industrial Deal" som ett tillfälle att göra stål till den första gröna marknaden i Europa.

Finansiering från EU och kärnenergins roll

Frankrike, som står inför budgetutmaningar, önskade att EU:s budget skulle användas mer för att finansiera den gröna omställningen. Ferracci föreslog att EU:s innovationsfond kunde utökas för detta syfte och öppnade för möjligheten med gemensamma europeiska obligationer, även om Tyskland och framför allt tyska finansministern Christian Lindner motsatte sig detta.

Slutligen planerade Ferracci att diskutera sina förslag med sina tyska kollegor under det kommande mötet i Berlin. Det rådde dock en osäkerhet kring den tyska regeringens enighet i ekonomiska frågor, vilket kunde påverka de framtida besluten.

Källa: Handelsblatt