Holmön möter fortsatta utmaningar

Bild från Holmön som visar hur stormen har knäckt en av ledningsstolparna. Foto: Umeå Energi

Under helgen har Umeå Energis medarbetare tillsammans med förstärkning från en rad bolag arbetat i de områden som blivit värst påverkade av torsdagens oväder. Det mesta går åt rätt håll, men på Holmön, vid Norrfjärden och norr och söder om Sävar pågår det nya strömavbrott.

Det innebär att cirka 500 kunder i nuläget är utan ström. Umeå Energi har medarbetare vid Norrfjärden och Ivarsboda, som arbetar för att lokalisera och avhjälpa avbrottet där. Ett avbrott har också uppstått på linjen norr om Sävar, mot Bullmark, liksom söder om Sävar, ner mot Sävarberg.

– Vår förhoppning att vi ska ha ström där igen under dagen, säger Jan Eriksson, vd på Umeå Energi elnät.

Svår situation på Holmön

Situationen på Holmön är mer komplicerad. Ön är åter igen utan ordinarie strömförsörjning, men den centrala delen av ön har reservkraft. Umeå Energis medarbetare står redo att ta sig ut till ön, men på grund av väderläget har färjan inte kunnat gå. Prognosen är att den ska avgå i dag måndag vid 10-tiden och då följer linjemontörer och skogshuggare med.

– Vi vill få dit material och maskiner för att effektivt kunna röja upp efter stormen, men färjan kan inte ta tyngden. Därför har vi hyrt en pråm med dragbåt som fraktar över de maskiner som kan komplettera medarbetarna, men den är tillgänglig först på onsdag, berättar Jan Eriksson.

Umeå Energi har kontaktat flertalet permanentboende på Holmön och ska tillhandahålla mindre reservaggregat till de kunder som har behov. Förhoppningen är att skadorna på elledningen ska vara åtgärdade under veckan.

– Prognoserna är fortsatt osäkra, men vi jobbar på för att lösa det vi kan så snart vi kan.

Kan komma och gå

I takt med att strömmen kommer tillbaka kan det också vara bra att veta att den kan komma och gå, särskilt inledningsvis.

– Det är bra att veta att när strömmen kommer tillbaka igen kan det ske flera kortare avbrott, vilket beror på vårt arbete med felsökning och reparation.

Vi riktar också en uppmaning till drabbade kunder. Om du ser att det lyser hos grannarna och i området, men själv inte har fått tillbaka strömmen, bör du följa checklistan (länk) och om felet kvarstår rapportera in ditt avbrott till vår kundservice på telefon 090-16 00 20.

Under arbetet tar vi hjälp av Norra Skog, Piteå Energi, Luleå Energi, Vindelälvens trädfällning AB, Texta Entrepenad, Bjurbäcks Maskintjänst, Bimac, Bilfrakt, Sandströms Schakt, Lapplands Elnät, Industriexperten i Västerbotten och Ågrens Maskin.

 

I övrigt gäller fortsatt följande:

  • Följ driftinformation för aktuell information kring störningarna.
  • Om du ser träd eller annat som fallit över en elledning, fota gärna, ange plats och mejla in till oss: kundservice@umeaenergi.se. Det hjälper oss att lokalisera avbrotten. Riskera inte din egen säkerhet, håll ett rejält avstånd till nedfallna träd och ledningar.
  • Tappa upp vatten i flaskor, kastruller och andra behållare.
  • Tänk på att inte öppna kyl och frys i onödan så håller sig maten längre.
  • Klä dig varmt, ta fram filtar och ha en ficklampa nära när mörkret faller.
  • Gå inte ut i onödan och om du går ut, var försiktig och observant.
  • Håll kontakt med dina grannar och hjälps åt vid behov.
  • Följ Sveriges Radio P4 Västerbotten för senaste nytt.