Den tyska bilindustrin står inför en kris när försäljningen av elbilar sjönk med 27 procent under 2024. Samtidigt har Storbritannien gått om Tyskland och toppar nu den europeiska e-bilsmarknaden, om än knappt. I Storbritannien registrerades 381 970 elbilar, jämfört med 380 609 i Tyskland. Men varför frodas elbilsmarknaden på de brittiska öarna, medan den stagnerar i Tyskland?
Framgång genom tydliga regler och rabatter
Storbritanniens framgång är ett resultat av tydliga statliga krav. Biltillverkare måste sälja en viss andel elbilar, vilket har lett till frekventa rabatter och sänkta priser. Detta har gjort elbilar mer tillgängliga för konsumenter och sänkt tröskeln för köp.
– Britterna hade en plan och följde den, säger bilindustriexperten Ferdinand Dudenhöffer.
Storbritannien leder e-bilsmarknaden med tydlig strategiEn viktig drivkraft i både Storbritannien och Tyskland är företagsbilar.
Attraktiva leasingavtal gör elbilar mer ekonomiskt fördelaktiga, vilket stärker marknadstillväxten ytterligare.
Tyskland tappar greppet om e-bilsmarknaden
I Tyskland råder däremot stagnation. När miljöbonusen avskaffades i slutet av 2023 uppstod ett vakuum som varken staten eller biltillverkarna lyckades fylla. Många konsumenter avstår från att köpa elbilar i en tid av ekonomisk osäkerhet, särskilt utan tydliga incitament.
– Robert Habeck har förstört marknaden, säger Dudenhöffer, som inte sparar på kritiken mot den tyske näringsministern.
Förbundet för den tyska bilindustrin (VDA) beskriver avskaffandet av miljöbonusen som ett ödesdigert misstag, som nu bromsar hela sektorn.
Utmaningar även för Storbritannien
Trots framgången står även Storbritanniens elbilsmarknad inför utmaningar. De omfattande rabatterna har belastat den inhemska industrin och lett till förluster på 4,5 miljarder pund under 2024, enligt den brittiska bilindustrins branschorganisation.
– Det är en svår balansgång. För många rabatter skadar tillverkarna, men en återinförd bonus vore svår att rättfärdiga för skattebetalarna, säger organisationen.
Tyskland som förlorare på den globala bilmarknaden
Dudenhöffer beskriver Tyskland som det stora förlorarlandet inom bilindustrin. Han menar att politiska beslut har skapat osäkerhet för både tillverkare och konsumenter.
– Först marknadsförde vi elbilar, sedan avskaffade vi bonusarna och drog ur sladden, säger han och påpekar att debatten om förbränningsmotorernas framtid ytterligare försvårat läget.
Produktionen i tyska bilfabriker blir allt mindre betydande jämfört med utländska anläggningar. Av de cirka 15 miljoner bilar som tyska tillverkare säljer globalt produceras endast tre miljoner i Tyskland. Nya fabriker byggs istället i länder som Polen, Spanien, USA och Kina.
Prisutveckling och framtid för elbilar
Dudenhöffer förutspår att elbilspriserna kommer att fortsätta sjunka, likt utvecklingen i Storbritannien. EU:s straffavgifter för uteblivna utsläppsminskningar pressar tillverkarna att öka försäljningen av elbilar.
– Prisgapet mellan elbilar och förbränningsmodeller kommer att minska, vilket gör elbilar mer attraktiva, säger han.
Trots detta är det osannolikt att Tyskland återinför statliga subventioner inom kort, då den politiska fokusen ligger på andra områden inför det kommande valet. Dudenhöffer menar att Tyskland kan lära av Storbritanniens strategi och kallar den en förebild för hur man kan stärka marknaden.
Källa. Merkur