Det japanska företaget Penta-Ocean Construction har beställt vad som tros bli världens största lyftfartyg för att möta den växande efterfrågan på större vindkraftverk till havs.
– Fartyget kommer att säkerställa en trygg och effektiv installation av monopålar för vindkraftverk i storleksklassen 15 till 20 megawatt, meddelar företaget.
Den uppskattade byggkostnaden är cirka 120 miljarder yen, motsvarande 770 miljoner dollar. Fartyget förväntas vara färdigt 2028.
Kontrakt tecknat med Seatrium Limited
Utbyggnaden av havsbaserad vindkraft i Japan pågår för närvarande med fokus på bottenfasta vindkraftverk i hamnnära områden. Efter räkenskapsåret 2028 väntas större projekt ta fart även i öppna havsområden. Eftersom de nya monopålarna blir allt större och tyngre, kommer installation med konventionella fartyg att bli allt svårare.
Ny design för effektiv installation
För att möjliggöra säker och effektiv installation av stora monopålar kommer det nya fartyget att utrustas med en fullt roterande kran med en lyftkapacitet på 5 000 ton. Fartyget får en unik, U-formad öppning i aktern där monopålar kan resas direkt på plats med hjälp av en lyftkran och ett gripverktyg. Eftersom installationen sker vid aktern skyddas arbetet från vågor och strömmar, vilket minimerar fartygsrörelser. Det dynamiska positioneringssystemet DPS2 gör det möjligt att genomföra installationer även i tuffa väderförhållanden.
Internationell expertis bakom design och byggnation
Det nederländska företaget Ulstein Design & Solutions ansvarar för skrovdesignen. Huisman Equipment, även det nederländskt, kommer att leverera däckutrustningen, inklusive den kraftfulla 5 000-tons kranen och monopålsystemet. Själva skrovet byggs av Seatrium Group i Singapore, som har lång erfarenhet av avancerade offshoreprojekt.
Ägarskap och drift
Det nya lyftfartyget kommer att ägas gemensamt av ett dotterbolag till Penta-Ocean Construction och Fuyo General Lease Co., Ltd., med en ägarandel på 50 procent vardera. Byggkostnaden beräknas till cirka 120 miljarder yen. Fartyget planeras vara färdigt i maj 2028 och förväntas tas i drift under hösten samma år.
Egenskaper hos det nya lyftfartyget
– Kapacitet att hantera monopålar på upp till 3 000 ton – Möjlighet att transportera flera monopålar samtidigt för effektivare installation – Utrustat med ClassNK DPS2, ett dynamiskt positioneringssystem med nio thrustrar och en total effekt på över 25 000 kilowatt – Försett med batterilagringssystem och konstruerat för att kunna drivas med metanol för att stödja initiativ inom koldioxidneutralitet
Detta projekt är ett viktigt steg i utvecklingen av havsbaserad vindkraft i Japan och kommer att bidra till en säker och kostnadseffektiv utbyggnad av förnybar energi.
Källa: Recharger News