Elektrifieringen av Hyvinge-Hangö-banan i södra Finland är nu genomförd, och VR har inlett eldriven godstrafik på sträckan. Denna satsning effektiviserar industrins transporter och minskar transportsektorns koldioxidavtryck.
Sträckan mellan Hyvinge och Karis har fått driftstillstånd, och de första eldrivna godstågen anlände till Hangö hamn på morgonen den 3 februari.
Eldrift förbättrar effektiviteten och minskar utsläppen
– Eldriven järnvägstrafik är ett av de mest effektiva sätten att minska logistikens utsläpp och främja hållbar utveckling. Elektrifieringen av denna sträcka gör det möjligt för oss att ytterligare utöka vår eldrivna godstrafik och erbjuda mer hållbara transportlösningar till våra kunder, säger Joni Lehtonen, kommersiell chef på VR Transpoint.
Eldriften gör logistikflödet smidigare genom att eliminera behovet av att byta mellan el- och dieseldrift under transporten. VR kommer i huvudsak att trafikera sträckan med eldrivna lok och använda de modernaste och mest kraftfulla Vectron-loken. Elen som VR använder är fossilfri.
Hangö hamn får bättre tillgänglighet
Elektrifieringen bidrar till att förbättra Hangö hamns kapacitet och gör transportvägarna mer effektiva. Kunderna kan dra nytta av smidigare transportlösningar och bättre hantering i hamnen.
– Hangö hamns servicekapacitet förbättras avsevärt genom elektrifieringen av järnvägen. Transporterna till Hangö blir mer effektiva och miljövänliga, vilket är i linje med både hamnens och EU:s miljömål. Detta ger oss en stark grund för att fortsätta utvecklingen av en effektiv transportkedja från produktionsanläggningar till slutkund i samarbete med alla aktörer, säger Anders Ahlvik, vd för Hangö hamn.
Fortsatta satsningar på eldriven trafik
VR har som mål att ytterligare öka andelen eldriven godstrafik, men det kräver fortsatt elektrifiering av järnvägsnätet. Eldrift gör det möjligt att transportera större godsvolymer med färre tåg, vilket effektiviserar logistikflödet och minskar energiåtgången samt utsläppen ytterligare.
– Investeringar i hållbara transporter är avgörande för konkurrenskraften inom den finländska exportindustrin. Ju mer gods som transporteras på järnväg, desto mer minskar de totala utsläppen från transportsektorn, säger Joni Lehtonen från VR.
Källa: VR