Vätgasbussar på väg till Bologna – 137 fordon i drift 2026

I Bologna levereras dessa bussar i två olika utföranden – en tre-dörrarsvariant för stadstrafik och en två-dörrarsversion för förortstrafik. Totalt omfattar beställningen 60 tre-dörrarsbussar och 67 två-dörrarsbussar. Foto: TPER

Bolognas kollektivtrafikbolag TPER har idag presenterat sina första bränslecellsbussar, finansierade genom Next Generation EU. De nya fordonen, Solaris Urbino 12 Hydrogen, kommer att tas i drift under våren. Totalt kommer det att finnas 127 vätgasbussar i Bologna och 10 i Ferrara år 2026.

De nya vätgasbussarna är en del av den plan som lades fast i samband med upphandlingen 2023. Enligt TPER:s vägkarta kommer 12 procent av flottan att vara vätgasdriven vid decenniets slut.

Solaris Urbino 12 Hydrogen – specifikationer

Solaris Urbino 12 Hydrogen är redan i trafik i 35 städer i tio europeiska länder. Modellen är utrustad med en bränslecellsmodul på 70 kilowatt och fem takmonterade tankar som rymmer 37,5 kilo vätgas. Det ger en räckvidd på mer än 35 mil per tankning.

Investering och finansiering

Investeringen för de 127 bussarna i Bologna uppgår till 74,9 miljoner euro. Av detta kommer 69,9 miljoner från Next Generation EU, med Bolognas kommun som mottagare av medlen, medan resterande 5 miljoner finansieras av TPER. De 10 bussarna i Ferrara kräver en total investering på 5,9 miljoner euro, varav 5,5 miljoner kommer från Next Generation EU och 400 000 euro från TPER:s egna medel.

Vätgasinfrastruktur i Bologna och Ferrara

Som en del av vätgasprojektet har TPER gett TPH2 – ett bolag där TPER och HGeneration srl inom Wolftank Group är delägare – i uppdrag att bygga tre tankstationer för vätgas, två i Bologna och en i Ferrara. När infrastrukturen är fullt utbyggd kommer det att finnas fyra anläggningar, tre i Bologna och en i Ferrara. Förutom tankning kommer TPER även att hantera delar av vätgasproduktionen.

Den vätgas som används kommer att vara grön eller ha en låg klimatpåverkan. Totalt beräknas investeringarna i bussar och infrastruktur överstiga 100 miljoner euro.

Källa: Sustainable Bus