EU: Höga straffavgifter väntar flygbolag som inte uppfyller e-bränslens krav

Tankning av ett Airbus i Amsterdams flygplats Schiphol. Foto: Wikipedia Common, GFDL or CC-BY-SA-2.5

Flygbolag som inte uppfyller de fastställda kraven på syntetiskt flygbränsle, e-SAF, riskerar att få betala straffavgifter motsvarande cirka 21 gånger kostnaden för traditionellt flygbränsle per ton under EU:s miniminivå. Det visar de senaste referenspriserna från Europeiska unionens flygsäkerhetsbyrå (EASA). Regleringarna skärps successivt. Resultatet blir kraftigt högre kostnader för syntetiskt flygbränsle jämfört med traditionellt flygbränsle

Den gällande lagstiftningen, RefuelEU Aviation, trädde i kraft 2023 och innebär att alla flyg som lyfter från flygplatser inom EU ska använda en viss andel syntetiskt flygbränsle. Andelen är satt till 1,2 procent år 2030, och kommer sedan att öka till 2 procent år 2032, 5 procent år 2035 och gradvis vidare till 35 procent år 2050.

Om dessa mål inte uppnås kommer flygbolagen att tvingas betala straffavgifter som uppgår till minst dubbla referenspriset för e-SAF per ton bränsle som saknas. Det exakta beloppet bestäms av respektive medlemsstat.

Vad är hydrogen-derived e-SAF?

E-SAF, eller syntetiskt flygbränsle, framställs genom en kombination av vätgas och infångad koldioxid. När vätgasen produceras genom elektrolys av vatten med grön el, kallas det för grön vätgas. Denna vätgas kan sedan reagera med koldioxid för att skapa flytande kolväten som efterliknar fossilt flygbränsle. Tekniken är fortfarande under utveckling och har höga produktionskostnader, vilket gör att priset på e-SAF i nuläget är minst tio gånger högre än för traditionellt flygbränsle.

Dyra omställningskostnader för flygbranschen

De ekonomiska konsekvenserna av EU:s nya regler blir betydande för flygbranschen. Syntetiskt flygbränsle är fortfarande betydligt dyrare än fossila alternativ, vilket innebär ökade kostnader för flygbolagen. Samtidigt ser EU lagstiftningen som en nödvändig åtgärd för att minska flygets klimatpåverkan och driva på utvecklingen av hållbara bränslen.

Hur snabbt kostnaderna för e-SAF kan sjunka beror på teknikutveckling, utbyggnad av produktionskapacitet och politiska incitament. Just nu innebär dock kraven i RefuelEU Aviation att flygbolagen måste navigera i en allt dyrare bränslemarknad med strikta regler och höga straffavgifter vid bristande efterlevnad.

Källa: EU-kommissionen