Den europeiska biogasföreningen (EBA) välkomnar framstegen som gjorts med att mäta växthusgasutsläpp inom transportsektorn. Dock uppmanar man till fullt erkännande av förnybara bränslen i regleringar. Den senaste rapporten från Europaparlamentet om förslaget CountEmissions EU, som fokuserar på ett helhetsperspektiv från brunn till hjul, välkomnas av EBA.
Trots detta finns det en besvikelse över frånvaron av mekanismer för att beakta förnybara bränslen inom ramen för regleringen av koldioxidutsläppsprestanda för tunga fordon (HDV), vilket begränsar erkännandet av biometans roll i avkoloniseringen av transporten.
Standardisering av mätning
EBA stöder parlamentets ansträngningar att standardisera mätningen av växthusgasutsläpp inom EU:s transportsektorer med hjälp av en brunn-till-hjul metodik. Dessutom stöder man parlamentets uppmaning till en mer omfattande metod för att beräkna växthusgasutsläpp för alla transportsätt. Denna vetenskapligt baserade metod skulle säkerställa rättvisa vid utvärderingen av avkoloniseringssolutions genom hela transportkedjan.
Biometan
Trots dessa framsteg saknar godkännandet av koldioxidutsläppsprestanda för nya HDV erkännande av biometans bidrag på grund av dess tailpipe metodik, vilket bortser från CO2-besparingar från förnybara bränslen. Biometan, ett lättillgängligt alternativ, har potential att minska transportutsläppen betydligt och till och med uppnå negativa utsläpp baserat på produktionsprocessen.
Medan EBA erkänner vissa MEP:ers ansträngningar att ompröva konsekvenserna av det faktiska förbudet mot nya förbränningsmotorfordon till 2040, betonar man vikten av en teknikneutral strategi i framtida revideringar. EBA är redo att samarbeta med parlamentet och kommissionen för att säkerställa att kommande förslag främjar alla gröna lösningar och accelererar avkoloniseringen av transporten.
Källa: EBA