Nya data från EU visar att bilars faktiska bränsleförbrukning och CO2-utsläpp ofta överstiger de officiellt angivna värdena avsevärt. Enligt en rapport från den europeiska miljöbyrån, som citeras av "Spiegel", förbrukar särskilt plug-in hybridbilar (PHEV) betydligt mer än vad tillverkarna uppger.
Under 2022 låg den faktiska förbrukningen av en PHEV på 5,94 liter per 100 kilometer, vilket är 251,9 procent högre än de officiella värdena enligt WLTP-testcykeln.
Denna WLTP-cykel är ett standardtest för bilar, men sedan 2021 kräver EU att bilindustrin även rapporterar verklig förbrukning. En mjukvara på bilarna beräknar den faktiska förbrukningen av både ström och bränsle och presenterar resultaten genom ett så kallat ”On-Board Fuel Consumption Meter”.
Betydligt mer skadliga
Resultaten visar att nya bilar inom EU är betydligt mer skadliga för klimatet än vad som officiellt redovisas. Bensindrivna fordon hade en verklig förbrukning på 7,89 liter per 100 kilometer, vilket är 23,7 procent över de officiella siffrorna. Dieselbilar låg på 6,88 liter, 18,1 procent över de officiella värdena.
För plug-in hybrider rapporteras ett utsläpp av 139,39 gram CO2 per kilometer, trots att dessa fordon endast räknas in med 39,59 gram i tillverkarnas officiella flottutsläpp. För vanliga bensinbilar rapporteras ett utsläpp på 180,34 gram CO2 per kilometer, jämfört med de officiella 148,82 grammen.
Speciellt stora avvikelser har observerats hos de tyska premiumtillverkarna. Enligt uppgifter från myndigheten hade BMW:s fordon med bensinmotorer ett verkligt CO2-utsläpp på 336,3 gram per kilometer, 32,1 procent högre än testcykelns resultat. Även för Mercedes-Benz prestandamärke AMG visade verkliga utsläpp av 422,1 gram CO2 per kilometer, vilket är avsevärt högre än de rapporterade datan.
Sticker ut
Även massmarknadstillverkarna visar på stora avvikelser. Renaults faktiska utsläpp för fordon med bensinmotorer var 30,74 procent över de officiella siffrorna, medan Dacia hade en avvikelse på 24,4 procent. Två tillverkare sticker dock ut med lägre avvikelser: Toyotas verkliga förbrukning var bara 12,27 procent över WLTP, och Volkswagen, efter Dieselskandalen, visade en avvikelse på 15,82 procent.
Trots dessa höga avvikelser uppmuntrades köp av PHEV i Tyskland med subventioner fram till den 1 januari 2023. Dessa fordon har fortfarande skattefördelar eftersom bara 0,5 procent av bruttolistpriset tas upp som förmånsvärde. Med strängare framtida gränsvärden som ska minska CO2-utsläppen med ytterligare 15 procent från 2025, varnar industrin för betydande utmaningar.
Källor: Der Spiegel / Handelsblatt