Saudiarabien har förlorat marknadsandelar inom oljan till mer än hälften av de viktigaste exportländerna under de tre senaste åren, även om landet ökat produktionen till rekordnivåer. Det framgår av en artikel i Financial Times där man refererar till en analys av tullstatistik.
Saudiarabien satte upp ett mål i slutet av 2014 om att man ska upprätthålla sin marknadsandel på råoljemarknaden, i samband med överutbudet som orsakade kollapsen i oljepriserna. Statistiken visar dock att landet tappat marknadsandelar i nio av de 15 viktigaste marknaderna mellan 2013-2015.
Annan statistik visar att Saudiarabien ökade den globala marknadsandelen måttligt under 2015, jämfört med 2014, men att andelen var lägre än under 2013.
"Saudiarabien har haft väldigt svårt att sälja olja i denna miljö", kommenterade Ed Morse, analytiker vid Citigroup.
"Konkurrenterna tar sig in på en väldigt trång marknad på ett väldigt aggressivt sätt", fortsatte analytikern.
(SIX News)