Det blev en något pinsam presentation av Faradays förarlösa FF 91, när bilen en dag före öppningen av Consumer Electronics Show, CES i Las Vegas, misslyckades med att parkera inför publiken och alla journalisterna.
- Genom att trycka den automatiska parkeringsknappen kommer FF 91 att finna sin väg till garaget, sade Nick Sampson, vice VD för ingenjörsteknik på Faraday, till bilens huvudinvesterare Jia Yueting framför en folkmassa på World Market Center i Las Vegas.
Men fordonet vägrade att röra på sig.
- Det verkar som om bilen är lite lat ikväll, sade Sampson till investeraren Yueting. Skeptiska mässdeltagare fick dock se en video som bevis på att allt fungerar som det ska.
FF91 var dock betydligt framgångsrikare när det gällde att ge publiken bevis på e-bilens accelerationsförmåga. Med hjälp av 1050 hästkrafter accelererade FF91 från noll till 96 kilometer i timmen på 2,39 sekunder. Det är något snabbare än Teslas modell S P100D, en av Faradays huvudkonkurrenter inom e-bilmarknaden.
FF 91 har också ett låssystem som fungerar endast när bilen känner igen förarens anletsdrag. Bilföretaget säger att fordonet har också förmågan att lära och anpassa sig efter förarens rörelser.
Bland övriga tekniska innovationer som hittills har presenterats på CES finns bland annat tv-apparater med stora skärmar som visar knivskarpa bilder och elektronisk utrustning som gör det möjligt för användaren att styra en drönare enbart med hjälp av arm- och fingerrörelser. Tekniken har utvecklats av det kinesiska uppstartföretaget Rotex, som hävdar att tekniken kan också användas inom sjukvården. CES fortsätter i Las Vegas fram till 8 januari i form av uppvisning av senaste tekniska innovationer, däribland en robot som kan bygga Lego-hus.