InnoEnergy mobiliserar upp till €160 miljarder i cleantech-investeringar

Lowina Lundström, vd för InnoEnergy Scandinavia. Pressbild: InnoEnergy
Lowina Lundström, vd för InnoEnergy Scandinavia. Pressbild: InnoEnergy

InnoEnergy presenterar sitt nya varumärke, vilket kopplas till bolagets målsättningar fram till 2030. Samtidigt meddelar de planer på att mobilisera upp till 160 miljarder euro i cleantech-investeringar under perioden 2025–2030.

InnoEnergys strategi visar på en rad teknologier inom cleantech som förväntas bidra till Europas konkurrenskraft och ekonomiska utveckling, i linje med EU:s Clean Industrial Deal. De fastställda klimatmålen för 2040 och relaterade regelverk skapar förutsättningar för långsiktig investering och gör Europa till en attraktiv marknad för cleantech-kapital.

Lowina Lundström, vd för InnoEnergy Scandinavia, kommenterar initiativet:

– Energiomställningen och den industriella förändringen innebär utmaningar, men också möjligheter. Vår strategi visar att vi fortsätter arbeta för att industrialisera miljöteknik och stödja uppskalning av nya cleantech-lösningar. Med en stark inre marknad, industriell bas och stabilt regelverk har Europa goda förutsättningar att driva denna utveckling vidare.

Från och med i år avser InnoEnergy att ytterligare stärka sin roll som investerare genom att resa nytt kapital och etablera fonder för att minska bristen på riskkapital i Europa. Dessutom planeras initiativ inom strategiska sektorer för att förstärka utvecklingen av cleantech-marknader, särskilt inom batterier, solceller och grön vätgas. Denna strategi syftar till att mobilisera investeringar inom riskkapital, lån, bidrag och projektfinansiering.

Lowina Lundström fortsätter:

– Energiomställningen påverkar industri, ekonomi och samhälle i stort. För att cleantech-innovationer ska kunna skalas upp krävs tydliga åtgärder. Med vårt nya varumärke vill vi tydliggöra vårt arbete och samarbeta med investerare, entreprenörer och beslutsfattare för att driva omställningen framåt.

InnoEnergy baserar sin plan på erfarenheter från de senaste 15 åren. Under denna period har bolaget stöttat över 500 uppstartsföretag, bidragit till utvecklingen av industrivärdekedjor och lanserat investeringsfonder riktade mot cleantech-sektorn.