GOLDI Mobilitys nya GOLDiON H18-buss, som kan köras på både vätgas och el, har en lång räckvidd. Bussen har även utökad garanti och kan säljas med konkurrenskraftiga priser, enligt tillverkaren
Bussen, som utvecklades under GOLDiON-projektet, använder en ny laddningsstrategi för batteriet. Det är urladdat tills det når ett minimum av laddningstillstånd.
När laddningsnivån uppnås, engageras sedan en laddningsstrategi och laddningsnivån upprätthålls. Bränslecellen används för att hjälpa framdrivningen och för att ge ytterligare energi för att fordonet ska kunna bevara batteriets laddningstillstånd.
Med sitt avancerade energihanteringssystem optimeras drivlinans effektivitet till fullo genom att man tar hänsyn till båda teknikerna för nollutsläpp som deltar i framdrivningen.
- Vi är glada att kunna erbjuda en sådan avancerad ledbuss som kan köras, både med vätgas och batteri, två former av nollutsläpp, sade Ferenc Kovacs, VD, hos GOLDI Mobility.
Hela projektet stöddes av företaget Hy-Hybrid-energi som utförde en omfattande marknadsanalys innan tillverkaren valde ut nyckelkomponenter och drivteknik.
Som ett resultat valdes GOLDiON H18 för att utformas som en speciell plug-in hybrid med batteri och bränslecelldrift.
Dr. Naveed Akhtar, VD för Hy-Hybrid Energy, förklarade:
-Vi bestämde oss för att ta det bästa ut ur de två drivlinorna utan utsläpp, d.v.s. batteri och vätgas, och resultatet blev GOLDION H18.