EU överens om utsläppsnormer: Euro-7-standard skonas från strängare regler

Bilavgaser. Foto: Creative Commons Lic, Kredit: Ben_Kerckx

EU har beslutat att behålla befintliga Euro-6-utsläppsnormer för bilar, enligt en överenskommelse mellan EU-parlamentet och Ministerrådet. Detta innebär att den europeiska bilindustrin undkommer striktare avgasregler, vilket är en lättnad för branschen som redan investerar miljarder i elektrisk mobilitet.

Kommissionens ursprungliga förslag på Euro-7-normer föreslog endast en mindre skärpning av gränsvärdena för kväveoxider och partiklar. Nu har parlamentet och rådet enats om att bibehålla Euro-6-nivåerna men inför mätning av fina partiklar ner till 10 nanometer, jämfört med den tidigare gränsen på 23 nanometer.

Ett viktigt inslag i överenskommelsen är att testförhållandena förblir oförändrade. Detta var en kritisk punkt i kommissionens förslag, där striktare testförhållanden skulle ha lett till effektivt lägre gränsvärden.

Gränsvärden för slitage på däck

För bussar och lastbilar inkluderar överenskommelsen strängare gränsvärden för utsläpp av partiklar och kväveoxider. Vidare introducerar Euro-7 för första gången gränsvärden för slitage på däck och bromsar. Elbilar kommer att ha striktare gränsvärden för partikelslitage från bromsar jämfört med fordon med förbränningsmotor och hybridfordon.

En nyhet är också krav på batteriernas livslängd i elektriska och hybridfordon. Bilar ska efter fem år eller 100 000 körda kilometer ha kvar 80 procent av den ursprungliga batteriprestandan och 72 procent efter åtta år eller 160 000 kilometer.

Värden via fordonets display

En miljöpass introduceras för varje fordon vid registrering, innehållande information om miljöprestanda, såsom utsläppsnormer, CO2-utsläpp, förbrukning, batteriets räckvidd och livslängd. Förbrukarna ska även få uppdateringar om dessa värden via fordonets display.

Överenskommelsen måste officiellt godkännas av Europaparlamentet och Ministerrådet, men detta ses som en formalitet. Euro-7-normerna kommer att gälla för bilar och skåpbilar 30 månader efter publicering i lagstiftningen, troligtvis under andra halvan av 2026.

För bussar och lastbilar föreslås en övergångsperiod på 48 månader. Nischfordonstillverkare omfattas av Euro-7 från juli 2030 för bilar och skåpbilar och ett år senare för bussar och lastbilar.

Källa: EU-kommissionen/FAZ