På tisdagen slutfördes installationen av Ferroamps V2G-laddare vid en parkeringsplats i ett studentområde i Åbo. Dessa laddare är en del av ett EU-finansierat projekt som syftar till att utveckla energieffektiva lösningar.
Björn Jernström, grundare och CTO på Ferroamp, förklarar att när elbilsbatterier används i stor skala för att stödja fastigheter och nätet, kan det förändra förutsättningarna för elförsörjningen. Ferroamps likströmsladdare underlättar snabbladdning för fastighetsägare och förenklar processen för biltillverkare genom att hantera omvandling och nätkoder utan behov av extra ombordladdare.
Ferroamp presenterade sin bidirektionella V2G-laddare i februari och har sedan dess genomfört fälttester i kontrollerade miljöer. Nu är dessa laddare installerade för första gången i en allmän miljö i Åbo.
De tre installerade laddarna ingår i EU-projektet RESPONS, som syftar till att skapa energipositiva stadsdelar. Projektet inkluderar även ett PowerShare-system från Ferroamp, där elsystemen i fem byggnader kopplas ihop via ett likströmsnät för att optimera användningen av energi från solceller och batterier.
För att V2G-laddarna ska bli tillgängliga på marknaden krävs att biltillverkarna anpassar sina gränssnitt för att tillåta urladdning av batterier och visa negativ laddeffekt. Under den inledande fasen kommer urladdningsfunktionen att användas för teständamål inom projektet.
Samuli Ranta, forskningsledare vid Turku University of Applied Sciences, framhäver att Ferroamps V2G-laddare är en viktig del av RESPONSE-projektet. Laddarna kommer nu att kopplas till det lokala likströmsnätet för att samla in data från testerna.