Daimler får 235 miljoner euro i statligt stöd för att utveckla flytande vätgasdrivna lastbilar

Daimler Truck, majoritetsägt av Mercedes-Benz Group, presenterade en prototyp av sin GenH2-lastbil för flytande vätgas nyligen, tillsammans med en tankstation för flytande vätgas i Wörth am Rhein, byggd i samarbete med Air Liquide. Bild: Mercedes-Benz Group

Det tyska lastbilstillverkaren Daimler Truck får 235 miljoner euro i statligt stöd för sitt Pegasus-projekt, som syftar till att utveckla, producera och testa 100 tunga lastbilar drivna av flytande vätgas. Lastbilar med flytande vätgas kan färdas längre på en tank än de som använder komprimerad gasformig vätgas, vilket gör dem till ett attraktivt alternativ för utsläppsfri transport.

Flytande vätgas måste hållas vid kryogen temperatur, under minus 253 grader Celsius. När temperaturen ökar omvandlas flytande vätgas i tankens kanter till gas, ett fenomen som kallas ”boil-off”. Denna gas måste antingen återförvätskas eller ventileras ut för att undvika att trycket i tanken blir för högt, vilket kan leda till potentiella utsläpp av växthusgaser eller behovet av komplexa och kostsamma lagringssystem.

Statligt stöd från Tyskland

Projektet finansieras med bidrag från delstaterna Baden-Württemberg och Rheinland-Pfalz, som bidrar med 50 respektive 27 miljoner euro. Ytterligare 158 miljoner euro tillförs från den tyska regeringen. Projektet har utsetts till ett viktigt projekt av gemensamt europeiskt intresse (IPCEI) av Europeiska kommissionen, vilket gör det berättigat till statligt stöd.

En viktig satsning för hållbar tungtransport

Baden-Württembergs miljö- och energiminister Thekla Walker betonar vikten av grön vätgas för att minska transportsektorns klimatpåverkan.

– Där batterielektriska drivlinor når sina gränser, erbjuder vätgas en nyckellösning, särskilt för tunga transporter – säger Walker.

Fördelar med flytande vätgas för längre räckvidd

Vid tankning fylls kryogen flytande vätgas vid minus 253 grader Celsius i två tankar på 40 kilo som är monterade på vardera sidan av lastbilschassit. Daimler förklarar att den höga isoleringen av fordonstankarna gör att vätgasen kan hållas vid rätt temperatur utan aktiv kylning under en tillräckligt lång tid.

Daimler Truck föredrar flytande vätgas i utvecklingen av vätgasbaserade drivlinor eftersom energibäraren har en betydligt högre energitäthet per volym än gasformig vätgas. Detta gör att mer vätgas kan transporteras, vilket ökar räckvidden och gör att lastbilen kan leverera jämförbar prestanda med en konventionell diesellastbil.

Serieproduktion planerad inom några år

Räckvidden för vätgasdrivna lastbilar, precis som för konventionella fordon, beror på tankens storlek. Dagens lastbilar med komprimerad vätgas har oftast en räckvidd på cirka 800 kilometer, men detta skulle kunna öka med en större tank eller fler vätgascylindrar. Daimlers serieproduktion av lastbilar för flytande vätgas är planerad till andra halvan av detta decennium.

Källa: Daimler Benz