Industrisatsningarna i norra Sverige innebär en kraftigt ökad efterfrågan på vätgas. I dagsläget saknas dock den infrastruktur som krävs för att fullt ut kunna tillgodose efterfrågan. Energiinfrastrukturspecialisten Nordion Energi, siktar därför på att etablera vätgasinfrastruktur i form av rörledningar under jord längs med Bottenviken. Först på agendan står en 170 kilometer lång vätgasledning mellan Letsi kraftstation i Jokkmokks kommun och Hertsöfältet i Luleå Industripark som planeras att tas i drift 2030.
Text: Annika Wihlborg
De områden med bäst förutsättningar för vätgasproduktion är sällan lokaliserade där efterfrågan är som störst. Att transportera vätgas i rörledningar under jord är två till fyra gånger billigare än att transportera energin i form av el. Samtidigt är vätgastransporternas åverkan ovan jord minimal. Nordion Energis och finska Gasgrids gemensamma satsning Nordic Hydrogen Route är tänkt att påskynda den gröna omställningen, skapa förutsättningar för nya investeringar och öka tillgången på grön energi i Bottenviken. Enligt Nordion Energis vice vd Björn Santana Arvidsson finns det ett stort intresse för tillkomsten av en vätgasinfrastruktur i området.
–Den här typen av infrastruktur fyller en nyckelfunktion i att göra grön energi tillgänglig där den behövs, när det behövs och till ett konkurrenskraftigt pris. Vår ambition är att skapa en öppen, tillförlitlig och säker vätgasmarknad till 2030. Med denna lösning kan Norden bli självförsörjande på vätgas, säger han.
Transmissionsledning öppen för alla producenter
Nordion Hydrogen Route är ett nätverk som planeras bli cirka 1000 kilometer långt och sträcka sig från Örnsköldsvik till Kiruna samt vidare till Vasa på den finska sidan. Med projektet vill Nordion Energi accelerera industrins gröna omställning och stärka självförsörjningen av energi. Vätgasen framställs av land- och havsbaserade vindkraftverk kring Bottenviken. Tanken är att Nordic Hydrogen Route ska vara en transmissionsledning som är öppen för alla producenter och verksamheter i behov av vätgas i området.
Nordic Hydrogen Route kopplar samman produktionen av vätgas med användarnas anläggningar via ett nedgrävt rör som följer kustlinjen vid Bottenviken, med viktiga förgreningar till mindre orter med stora industrier som exempelvis Gällivare och Kiruna.
Planerar 170 kilometer lång vätgasledning
Som ett första steg i utvecklingen av Nordic Hydrogen Route, som är Europas första storskaliga och gränsöverskridande vätgasinfrastruktur, planerar Nordion Energi att bygga en 170 kilometer lång vätgasledning mellan Letsi kraftstation i Jokkmokks kommun och Hertsöfältet i Luleå Industripark.
Ledningen kommer att grävas ner på frostfritt djup under mark och vätgasen ska användas i i fossilfri produktion av mineralgödsel i en ny verksamhet på Hertsöfältet i Luleå via Power2Earth, ett samarbete mellan Lantmännen, Nordion Energi och det spanska bolaget Fertiberia, som tillverkar mineralgödsel. Hösten 2024 genomför Nordion Energi samråd för att kunna identifiera den ledningssträckning genom Jokkmokk, Boden och Luleå kommun som har minst inverkan på människa och miljö.
Planerad driftsättning 2030
Nordion Energi planerar att lämna in sin tillståndsansökan under 2025 och räknar med att kunna påbörja byggarbetena kring ledningen, som har en preliminär budget på 35 miljarder kronor, under 2027 eller 2028. Vätgasledningen mellan Letsi kraftstation och Luleå industripark, som alltså utgör den första etappen i Nordic Hydrogen Route, planeras att tas i drift 2030.