Fortum bygger Sveriges största biokraftvärmeverk i Värtan, Stockholm. Daniel Nilsson, ansvarig för bränslehanteringen, berättar om bygget på ÅF:s industridagar. Den kommer bestå, bland annat, av en baspanna som kommer vara igång större delen av året. Ett av målen är att reducera de lokala koldioxidutsläppen med 126 000 ton per år.
Fortum jobbar mot en utveckling av hållbar energi, lokalt och globalt. Det är en av anledningarna till varför kraftvärmeverket är lokalt placerat. För att de ska kunna ta emot stora laster via fartyg har det byggts till en ny pir för möjlighet till ett avlastningsutrymme för fartygen. På piren kommer en kran senare monteras som anländer i juni – men för tillfället används platsen till att bygga processutrustning på. – Det är tänkt att vi ska chartra tre fartyg som kommer åka i cirkeltrafik kring Baltikum och utanför Ryssland, säger Daniel Nilsson.
Problem med platsbrist Kraftvärmeverket är nedgrävt 10 meter under mark vilket nästan var ett måste då det pågår flera andra byggprojekt samtidigt – bland annat utbyggnad av hamnen, Norra länken och bostäder. Och genom att gräva ner bygget under mark slår de två flugor i en smäll då de också slipper onödigt buller och damm. Men platsbristen har varit ett faktum. – Alla vill bevara sina egna intressen, och vi har försökt att inte isolera bygget så att det blir öppet för framtida leveranser, säger Daniel Nilsson. Det skulle byggas en tvärbana bredvid kraftvärmeverket, men vi lyckades i alla fall få en avtagbar sats på 20 meter som kan flyttas vid behov.
Problematiskt bygge Bygget har antagit en mer pyramidlik form både på grund av en annan processutrustning, men också för att de inte får bygga för högt. – Vi har utnyttjat så mycket utrymme av pyramiden som möjligt, det är ganska slugt faktiskt, säger Daniel Nilsson. Det har varit problematiskt att planera bygget av kraftvärmeverket eftersom det har funnits mycket ekrar som vi har velat ta bort, men inte kunnat. Ursprungligen var byggnaden platt, men med den nya CFB-tekniken kunde vi bygga på höjden.
På grund av platsbrist finns det inte utrymme för lagring – det betyder att de leveranser som kommer måste sättas i bruk på en gång. – Det kommer bli ganska mycket just-in-time leveranser och vi måste ha en väldigt bra logistikplan för att få det att fungera, säger Daniel Nilsson.
Larmsignal Eftersom bygget ligger centralt finns det en oro bland boende att det kan förekomma mycket störningar. De som bor runtomkring kommer få en varning i form av en larmsignal innan arbetarna spränger. – Vi kommer att ha fasta tider, och det blir ingen sprängning på natten, säger Daniel Nilsson. Vi har speciella krav på maxvolymen av decibel i vårt kontrakt – men den största utmaningen blir inte sprängningen utan kommer nog bli lossning från fartyg då det kommer att damma och bullra.