Förnybar vätgas spelar en avgörande roll i övergången till hållbara lösningar, men tillgången är ännu begränsad. IVL Svenska Miljöinstitutet har i ett forskningsprojekt undersökt möjligheten att producera vätgas från biogas vid reningsverk för användning i lokaltrafiken i Luleå. Resultaten visar på flera fördelar ur både ekonomisk och klimatmässig synvinkel.
En av fördelarna med att producera vätgas från biogas är att det möjliggör produktion av mer förnybar vätgas med god klimatprestanda. Detta kan vara särskilt fördelaktigt när biogasbussar ersätts av elfordon och biogasen behöver hitta nya användningsområden, enligt Tobias Gustavsson Binder, transportforskare på IVL.
En utmaning är att vätgas från biogas inte inkluderas i EU:s ambitiösa planer för förnybar vätgas. Trots att syftet är att undvika fossil vätgas, anser IVL att det är beklagligt att även vätgas från biogas utesluts. IVL förespråkar att det bör ges en roll som övergångsbränsle tills tillräcklig mängd vätgas från elektrolys är tillgänglig.
Forskningen har specifikt fokuserat på stadsbussar i Luleå, där lokaltrafikföretaget ser vätgasbussar som en möjlig kompletterande lösning till batteribussar för att på sikt uppnå en helt utsläppsfri bussflotta. Det kalla klimatet i Luleå kräver dock att batteribussarna kompletteras med en separat uppvärmning, vilket kan öka lokala luftföroreningar. Vätgasbussar erbjuder istället potential att värma upp bussarna genom spillvärme från bränslecellen.
Genom att jämföra batteri- och vätgasdrivna bussar har projektet visat att det inte finns många ytterligare fördelar med att använda vätgas i stadstrafik. Vätgasalternativet skulle vara dyrare när det gäller fordon, bränsle och infrastruktur. Istället ser IVL att vätgas kan vara ett mer konkurrenskraftigt alternativ för regionbussar och lastbilar med krav på lång räckvidd.
Rapporten i sin helhet finns att läsa HÄR!
Källa: Miljöinspektionen