Under de senaste åren har antalet bränder i el- och hybridfordon ökat. MSB har nu presenterat en rapport som sammanfattar incidenterna mellan 2018 och 2023. Myndigheten får många frågor om batteribränder och hur de hanteras.
Totalt har 490 bränder eller incidenter med el- och hybridfordon samt mindre eltransportmedel rapporterats under perioden 2018-2023. Alla dessa händelser har inte nödvändigtvis kopplats direkt till batterierna. I flera fall har batteriet troligen inte bidragit till brandens start, men dess närvaro har skapat utmaningar för räddningstjänsten i form av osäkerhetsmoment och behov av noggranna riskbedömningar.
Det finns också fall där det inte varit tydligt om batteriet haft någon roll i branden, men eftersom elfordon varit involverade har dessa incidenter ändå inkluderats i statistiken.
- Det är viktigt att betona att vi inte ser en dramatisk ökning av bränder som beror på batteriet i ett eltransportmedel. Men nya produkter kan ge nya risker och det är viktigt för oss på MSB att vi håller oss uppdaterade. Därför fortsätter vi arbetet med att följa upp bränder i eltransportmedel med litiumjonbatterier, säger Ulf Bergholm, handläggare på MSB.
Han fortsätter:
- Risken för bränder i batterier är låg, men att ha det rekommenderade brandskyddet hemma är ett bra sätt att skydda sig om olyckan skulle vara framme. Råd gällande säker laddning av litiumjonbatterier, som till exempel till elcyklar, finns att läsa på flera organisationers webbplatser, så som MSB och Elsäkerhetsverket. Även många räddningstjänster har information på sina webbplatser.
De främsta riskerna kopplade till litiumjonbatterier är:
- Termisk rusning, vilket kan leda till att batteriet självantänder.
- Brand som sprider farliga gaser.
- Det är viktigt att laddningen sker på ett säkert sätt och enligt rekommendationer från tillverkare samt enligt de regelverk som Elsäkerhetsverket har, säger Ulf Bergholm.
Rekommendationer för mindre elfordon i bostäder
För mindre eltransportmedel som laddas i eller nära bostäder rekommenderar MSB att laddningen sker under uppsikt och inte i närheten av lättantändliga material. Om laddningen sker inomhus bör det finnas brandskydd i form av brandvarnare, pulversläckare och brandfilt. Det är också viktigt att alla i bostaden vet hur de ska agera om en brand uppstår.
Rapporten visar att batteriernas inblandning i bränder inte alltid är klarlagd, men de kan innebära ökade risker för räddningsarbetet. MSB fortsätter följa utvecklingen och kommer att uppdatera sina rekommendationer vid behov.
Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap