IEA-chefen Birol kritiserar EU:s regler för grön vätgas – varnar för risker för branschens utveckling

Fatih Birol och IEA uttrycker dock oro över att dessa regler, om de genomförs på ett alltför strikt sätt, kan skapa hinder för vätgasindustrins tillväxt. Foto: Screenshot, Odatv

Internationella energibyråns (IEA) verkställande direktör Fatih Birol har riktat skarp kritik mot de nya regler som EU har infört för produktionen av grön vätgas. Dessa regler, som också föreslås av USA, omfattar så kallade additionality-krav samt krav på tidssynkronisering och geografisk korrelation. Birol varnar för att dessa kan hämma utvecklingen av vätgasindustrin om de inte tillämpas med försiktighet.

– Krav som additionality, temporal och spatial korrelation bör tillämpas försiktigt, säger IEA i en nyligen publicerad rapport.

Vad innebär reglerna?

De nya reglerna syftar till att säkerställa att gröna vätgasprojekt inte använder befintlig förnybar energi som annars skulle ha använts för att minska utsläppen från elnätet. Om så sker, skulle extra el från fossila bränslen behöva användas för att ersätta denna energi, vilket i slutändan skulle öka de totala utsläppen. Det är denna problematik som reglerna vill undvika genom att kräva att den el som används för att producera väte kommer från nya, förnybara källor – det som kallas additionality.

Birols kritik

Vätgas har blivit en central del i både EU:s och USA:s planer för att nå klimatmålen, särskilt i sektorer där elektrifiering inte är ett realistiskt alternativ, som i tung industri och transporter.

– Ytterligare krav som dessa riskerar att försvåra och bromsa upp utvecklingen av grön vätgas, vilket är ett avgörande verktyg för att uppnå våra klimatmål, säger Birol.

IEA förespråkar en balanserad tillämpning av dessa regler och varnar för att alltför stränga krav kan leda till att industrin tvekar att investera i nya projekt. Det kan också bli en broms för innovation och utveckling inom vätgasområdet, vilket i sin tur kan skada klimatarbetet.

Kritik mot EU:s hållning

Birol har tidigare varit öppen med sin kritik mot EU:s energipolitik, och denna kritik mot reglerna för grön vätgas är en del av en bredare oro över hur Europa hanterar omställningen till en grönare ekonomi. IEA-chefen har betonat vikten av att inte bara skapa ambitiösa mål, utan också att ta hänsyn till de praktiska och ekonomiska aspekterna av att nå dessa mål.

I en tidigare intervju har Birol uttryckt frustration över vad han ser som en överdriven byråkrati inom EU:s energipolitik, vilket han menar riskerar att fördröja viktiga investeringar och beslut inom energisektorn. Han har uppmanat EU att fokusera på att skapa en flexibel och realistisk strategi för att hantera den gröna omställningen.

Additionality – ett omdebatterat krav

Kravet på additionality innebär att den el som används för att producera vätgas måste komma från nya förnybara energikällor, snarare än från redan existerande projekt. Detta krav har blivit en särskilt omdiskuterad punkt. Förespråkare menar att det är nödvändigt för att säkerställa att produktionen av vätgas faktiskt leder till minskade utsläpp och inte bara omfördelar redan existerande förnybar energi.

Kritiker, däribland IEA, menar dock att kravet kan försvåra investeringar i vätgasproduktion, eftersom det kan bli svårt att garantera tillgången till ny förnybar el i den omfattning som krävs för att möta efterfrågan.

Risker för industrin

En annan aspekt som IEA lyfter fram är risken att de nya reglerna för grön vätgas kan leda till att investeringar skjuts upp eller avbryts. Detta skulle vara särskilt problematiskt i en tid när många länder, inklusive EU-länder, försöker minska sitt beroende av fossila bränslen och öka produktionen av förnybar energi.

– Industrin behöver tydliga och genomförbara regler för att kunna göra långsiktiga investeringar i vätgas, säger Birol. Om kraven blir för stränga kan det leda till att företag tvekar att satsa på nya projekt.

Vätgasens roll i klimatarbetet

Grön vätgas har en nyckelroll när det gäller att uppnå EU:s och andra länders klimatmål. Det är en viktig komponent i sektorer där elektrifiering inte är praktiskt möjligt, såsom tung industri och långväga transporter. Genom att producera vätgas med förnybar energi kan man skapa ett bränsle som är nästan helt fritt från utsläpp.

IEA påpekar dock att det fortfarande finns stora tekniska och ekonomiska utmaningar att övervinna innan vätgas kan bli ett dominerande energislag. Därför är det viktigt att regler och policyer inte lägger alltför stora hinder på vägen.

I rapporten avslutar IEA med en uppmaning till både EU och USA att närma sig frågan om grönt väte med pragmatism och försiktighet, för att säkerställa att industrin kan fortsätta växa och bidra till klimatarbetet.

Källa: IEA