Marknadsledaren inom solid state-batterier, Solid Power, tillkännager nu en investeringsrunda på 130 miljoner dollar ledd av BMW Group, Ford och Volta Energy Techlologies. BMW Group och Ford förlänger även det gemensamma avtalet med Solid Power, för att säkra den mer effektiva och hållbara batteritekniken till framtidens fordon. Med start redan 2022 kommer 100 Ah-celler kunna testas och integreras i bilarna.
Högpresterande och hållbara energilagringssystem är en nyckelfaktor för framtidens mobilitet. Utvecklingen av innovativa och hållbara battericeller är därför en viktig del i en högpresterande europeisk cell- och batterivärdekedja. Solid Power har visat sin förmåga att producera och skala nästa generation av solid state-batterier, konstruerade för att driva längre räckvidd, lägre kostnad och säkrare elbilar med befintlig infrastruktur för tillverkning.
– Att vara ledande inom avancerad batteriteknik är av yttersta vikt för BMW Group. Utvecklingen av solid state-batterier är ett av de mest lovande och viktigaste stegen mot mer effektiva, hållbara och säkrare elektriska fordon. Vi har nu tagit vårt nästa steg i processen med Solid Power, säger Frank Weber, styrelseledarmot BMW AG.
Både BMW Group och Ford kommer att tillhandahålla 100 Ah-celler i full skala för fordonstest och fordonsintegration med start 2022. Solid Powers helcellsdesign uppnår höga energitätheter, är säkrare och förväntas kosta mindre än dagens bäst presterande litiumbattericeller.
– Solid Power planerar nu att börja producera bilbatterier i företagets produktionslinje i början av 2022. Det är ett resultat från våra partners fortsatta engagemang för kommersialisering av Solid Power, säger Doug Campell, VD och medgrundare av Solid Power.
Solid state-batteri för serieproduktion
Den nya generationens fordon, som kommer att lanseras i mitten av decenniet, kommer vara kompromisslöst elektriska, digitala, cirkulära – och tydligt fokuserade på helelektriska drivlinor. För denna nya generation, Neue Klasse, är solid state-batterierna bärande.
– Med Neue Klasse kommer vi att ta ett stort tekniskt steg inom elektrisk drift. Vi vill öka cellernas energitäthet avsevärt och samtidigt minska kostnaderna för materialanvändning och produktion. Vi kommer även ha minskat användningen av nya material avsevärt, för att säkerhetsställa ett verkligt grönt batteri, säger Oliver Zipse, styrelseordförande för BMW AG i München.
Med Neue Klasse siktar BMW Group på att räckvidd och tillverkningskostnader av bilarna ska motsvara nivån av toppmoderna förbränningsmotorer, där elektrisk mobilitet från BMW ska kunna tilltala och övertyga nya grupper av köpare över hela världen. Ett centralt mål är att skapa riktigt gröna, kondioxidsnåla och återvinningsbara batterier.
BMW Group planerar emellertid redan längre in i framtiden: I slutet av decenniet förväntas energitätheten hos battericeller öka med tvåsiffriga procentintervall – från en redan hög nivå idag.
– Den grönaste elbilen i världen kommer att vara en BMW. Vi utvecklar framtidens battericell: den kommer att vara kraftfull, säker, kostnadseffektiv och återvinningsbar - från materialval till återvinningsbarhet efter användning i fordonet. Allt detta kommer att skapas i en europeisk värdekedja, säger Frank Weber, styrelseledamot i BMW AG, utveckling.
Vidare genomför BMW Group intensiv forskning om solid state-teknik. I slutet av decenniet kommer biltillverkaren att implementera ett bilkompatibelt solid state-batteri för serieproduktion och planerar att visa upp ett första demonstrationsfordon med tekniken långt före 2025.
Elektrisk offensiv i full gång
Tack vare intelligenta fordonsarkitekturer och ett mycket flexibelt produktionsnätverk kommer BMW Group att ha ett dussin helelektriska modeller på väg redan 2023. Förutom BMW i3, MINI Cooper SE och BMW iX3, som redan finns på marknaden, lanseras två ytterligare viktiga drivkrafter för innovation senare i år; BMW i4 och BMW iX. BMW i4 lanseras hela tre månader tidigare än ursprungligen planerat.
Under de kommande åren kommer helelektriska versioner av BMW 5-serien med hög volym och BMW X1 att följa. Dessutom kommer en helelektrisk BMW 7-serie samt efterföljaren till MINI Countryman och andra modeller. Redan 2023 kommer BMW-gruppen att ha minst en helelektrisk modelli cirka 90 procent av sina nuvarande marknadssegment.