Franskt metanolprojekt baserat på grön vätgas ska ersätta en fjärdedel av landets import

Platsen för projekten av Lhyfe markerade i grönt och Elyse Energy markerade i blått, i det industriella hamnområdet Montoir-de-Bretagne. Foto: Lhyfe

Lhyfe och Elyse Energy har sammanfört sina individuella projekt vid hamnen i Nantes Saint Nazaire till en gemensam hubb kallad “Green Coast”, som förväntas producera etthundrafemtiotusen ton metanol från grön vätgas årligen.

Planer för produktion av grön metanol

Tidigare föreslog Lhyfe en anläggning för förnybar vätgas med en kapacitet på tvåhundratio megawatt vid industriområdet Montoir-de-Bretagne, som ska byggas till år 2028. Lhyfe och Elyse Energy bekräftar nu att ett slutgiltigt investeringsbeslut för Green Coast förväntas fattas i slutet av 2026 eller början av 2027, med en planerad uppstart mellan 2028 och 2030.

Planer för produktion av grön metanol

Även om företagen ännu inte har avslutat en genomförbarhetsstudie som kommer att fastställa kostnaderna för projektet, räknar de med att "flera hundra miljoner euro i investeringar" kommer att krävas.

Del av decarboniseringsprogrammet i Loiredalen

Vätgas- och metanolproduktionshubben kommer att vara en del av decarboniseringsprogrammet för Loire Estuary, vilket har fått tre komma tre miljoner euro i statlig finansiering från den franska miljö- och energihanteringsmyndigheten (ADEME). Det bredare regionala decarboniseringsprogrammet kommer att omfatta koldioxidavskiljning av industriutsläpp, bearbetning av biodrivmedel samt produktion av "grön" eller lågt koldioxidhaltig gas.

Utvecklarna av Green Coast påpekar att Frankrike importerar nästan sextohundratusen ton grå metanol per år, och efterfrågan på kemikalien förväntas öka i takt med att sjöfarten övergår till renare bränslen.

Högre produktionskostnader men miljövinster

Lhyfe och Elyse Energy bekräftar att e-metanol kommer att ha en högre produktionskostnad än fossil metanol, men kommer att göra det möjligt för fartyg i franska vatten att uppfylla målen för användning av förnybara bränslen och minskning av utsläpp som anges i förordningen FuelEU Maritime.

Med sjuttio procent av sin sjöfart som är beroende av fossila bränslen är Nantes Saint-Nazaire hamn i centrum av en djupgående förändring av modellen som är helt integrerad i dess strategi, säger Jean-Rémy Villageois, ordförande för ledningsgruppen vid Nantes Saint-Nazaire hamn.

CO2-pipeline för industriutsläpp

Hamnen kommer även att bli slutpunkten för Grand Ouest CO2 (GOCO2)-pipen, som syftar till att transportera två komma sex miljoner ton koldioxid per år som fångats från industriutsläpp i Pays de la Loire-regionen till en maritim exportterminal till år 2030.

Lhyfe och Elyse Energy bekräftar att metanolhubben kommer att använda fångad biogen koldioxid som råvara.

Källa: Hydrogen Insight