En ny studie visar att en ringväg, som byggdes för att leda bort tung trafik och dieselfordon från den brasilianska storstaden Sao Paulos centrala delar, har minskat mängder av ohälsosamma utsläpp i innerstaden.
Utsorteringen av dieselfordon i form av en ringväg och de därav resulterande positiva hälsoeffekterna förväntas leda till utformning av liknande transportpolitiska lösningar även i andra brasilianska städer, där människor och alltjämt stigande antal dieseldrivna fordon tvingas dela gemensamma gator och torg.
Studien, som har publicerats av ett team forskare från National University of Singapore (NUS) och University of Sao Paulo visade att en ringväg, som byggdes för att avleda kraftig dieselfordonstrafik i den brasilianska staden Sao Paulo, förbättrade folkhälsan betydligt i staden.
I Brasiliens tätbefolkade städer som exempelvis Sao Paulo cirkulerar en stor mängd dieseldrivna fordon, däribland kommersiella last- och skåpbilar samt bussar i stadsdelar där det bor miljoner människor, som i sin tur utsätts för konstant höga dieselutsläpp.
Därför är det viktigt att minska dieselutsläppen i sådana städer, eftersom diesel avsöndrar otaliga skadliga och cancerframkallande partiklar och kväveoxider som ökar risken för andnings- och kardiovaskulära sjukdomar.
År 2010 byggde Sao Paulo en ringväg runt förortsområden som ligger 25 kilometer från stadens centrum. Den ursprungliga avsikten var att bygga ”förbifartslänken” för att göra det möjligt för tunga fordon att kringgå de tätbefolkade stadsdelarna, och därmed minska trafikstockningar i innerstaden.
NUS-forskarna upptäckte omedelbart efter ringvägens färdigställande att trafikstockningarna minskade med 20 procent. Effekten var emellertid kortlivad då personbilarna istället proppade snabbt igen den inre ringen, som hade övergivits av de tunga dieselfordonen.
Däremot upptäckte forskarna att styrningen av tunga dieseldrivna fordon till ringvägen utanför staden och bensin-etanol personbilarna till stadskärnan resulterade i en kontinuerlig minskning av kväveoxiderna i luften i Sao Paolo. Dessa luftföroreningar fortsatte att minska i staden även efter att trafikstockningarna centrum hade återhämtat sig.
Den förbättrade luftkvaliteten i Sao Paulo ledde också till långvariga positiva hälsorelaterade konsekvenser för stadens invånare. Forskarna observerade att den koordinerade förändringen i inom trafiken på innerstadsvägarna som blev följden av ringvägens omdirigering av dieseldrivna fordon ledde till en total minskning av 5000 sjukhusintagningar ifråga om andnings- och kardiovaskulära sjukdomar per år.
Forskarna hade räknat ut ett för tidigt dödsfall per 100-200 dieselbilar och år. Detta jämfördes med med fordon som kör regelmässigt på innerstadsgator.
Detta är en tankeställare för stadsplanerare i många städer runt om i världen, anser forskarteamet, och betonar att studien visar hur noga förberedd transportpolitik kan gynna folkhälsan.