Den första i en lång rad så kallade högst exceptionella laster anlände den 14 januari 2015 till fusionsexperimentet ITER. Lasten bestod av en 87 ton tung högspänningstransformator.
Transformatorn, som är en del av USA:s bidrag till ITER, har tillverkats i Sydkorea av Hyundai Heavy Industry och under de kommande månaderna kommer ytterligare tre identiska komponenter att levereras till ITER.
Sedan september 2014 har ITER tagit emot en mängd mindre elektriska komponenter, men transformatorn var den första som räknades till kategorin högst exceptionella laster. Detta innebär att den var tvungen att transporteras nattetid längs en speciellt anpassad rutt från Medelhavet till den plats i södra Frankrike där ITER byggs.
Transformatorns resa började då den lämnade fabriken i Sydkorea den 16 november 2014. Efter en månad till sjöss anlände den sedan till industrihamnen i Marseille, där den förvarades tillfälligt. Den 12 januari 2015 korsade den sedan inlandshavet Etang de Berre ombord på en pråm innan den natten mellan den 13 och 14 januari 2015 kördes de sista 104 kilometrarna till ITER.
Även om transformatorn är en av de minsta högst exceptionella lasterna deltog omkring 120 personer i lastbilstransporten.
Några timmar efter ankomsten hölls en liten välkomstceremoni, där ITER:s generaldirektör Osamu Motojima betonade hur symboliskt viktig leveransen av den första högst exceptionella lasten är och att det är ett litet exempel på det globala och effektiva samarbete som ligger bakom ITER. Han påpekade emellertid också att bedriften måste upprepas runt 250 gånger innan ITER:s tokamakreaktor kan färdigställas och att en del av komponenterna dessutom kommer att vara mycket större, tyngre och svårare att hantera.