Ny statistik från Naturvårdsverket visar att dieselbilar släpper ut mer luftföroreningar än vad som tidigare varit känt. Energigas Sverige kommenterar den nya rapporten.
Ny statistik från Trafikverket ska visa att dieselbilars utsläpp är höga. Jämfört med utsläppssiffrorna för 2015 släpper nya dieselbilar ut 30 procent mer, skriver Energigas Sverige.
Naturvårdsverket skriver i ett pressmeddelande att de nya utsläppssiffrorna gör att ”det blir än viktigare att se över förslaget om miljözoner för att säkerställa att det får avsedd effekt på luftkvaliteten”.
- Siffrorna från Naturvårdsverket och Trafikverket är ny viktig information som regeringen måste ta hänsyn till vid utformningen av de nya miljözonerna. Inriktningen måste vara att begränsa dieselbilar och främja rena bränslen som verkligen bidrar till minskade luftföroreningar, säger Maria Malmkvist, vd på Energigas Sverige.
Stockholm Luft- och Bulleranalys (SLB), en del av Stockholm Stads miljöförvaltning, har gjort en studie över vilka fordons- och bränslealternativ som bäst uppnår stadens målsättningar om fossilfri fordonstrafik, samt minskade utsläpp av luftföroreningar och bättre hälsa. Studien visar att biogas och el är det bästa alternativet. Den visar också att en övergång från fossil till förnybar diesel inte ger förbättrad luftkvalitet. Miljöborgarrådet i Stockholms Stad, Katarina Luhr, berättar i ett pressmeddelande en av studiens slutsatser.
- Miljöförvaltningens studie är en viktig pusselbit för att få en mer heltäckande bild av vilka fordons- och bränslealternativ som måste prioriteras för att både minska klimatpåverkan och utsläpp av hälsoskadliga ämnen. Vi välkomnar miljöborgarrådet Katarina Luhrs tydliga inriktning om att det krävs en politik som både tar hänsyn till klimat och luftkvalitet, säger Maria Malmkvist.