Ny rapport: Sveriges långsamma elektrifiering hotar klimatmålen

Sen långsamma elektrifiering inom transportsektorn förväntas öka användningen av fossilt bränsle. Foto: Ivan Radic/Wikimedia Commons

En färsk rapport från Energimyndigheten pekar på Förväntningarna på minskad nybilsförsäljning och ökad export av begagnade laddbara personbilar påverkar energianvändningen inom transportsektorn betydligt. 

Enligt den senaste kortsiktsprognosen från myndigheten förväntas en minskning i nybilsförsäljning och en ökad export av begagnade laddbara personbilar markant påverka energiförbrukningen.

Elsystemets komplexitet och utmaningar

Elsystemet i Sverige blir allt mer komplext med en ökande decentraliserad produktion och nya användningsområden inom industri och transport. Energimyndighetens sommaruppdatering av den kortsiktiga prognosen inkluderar en guide för att tolka elsystemprognosen och belyser de faktorer som format prognosen sedan vintern 2024.

– Elanvändning är ett begrepp som diskuteras mycket just nu och det är ofta oklart om det inkluderar exempelvis förluster eller egenanvänd solel eller om det bara avser el som köps in av elleverantörer. Här försöker vi reda ut skillnaderna säger Martin Johansson, enhetschef på Energimyndigheten. 

Trafikanalysens prognos om långsam elektrifiering

Enligt en färsk rapport från Trafikanalys fortsätter elektrifieringen av personbilar i långsam takt. Prognosen pekar på en minskad andel laddbara fordon bland nyregistreringarna under 2023 och en betydande ökning av exporten av begagnade laddbara fordon.

Effekten på energiförbrukningen

Den långsamma övergången till elektrifiering inom transportsektorn har stora konsekvenser för Sveriges klimatmål. Enligt rapporten är skillnaden i energieffektivitet markant mellan eldrivna fordon och fordon med förbränningsmotorer. För att illustrera detta använder en dieselbil mer än tre gånger så mycket energi som en elbil för att köra samma sträcka.

Framåtblickande indikationer visar att användningen av fossilt bränsle inom inrikes transporter kan öka med 2,8 terawattimmar år 2027 jämfört med tidigare prognoser. Denna utveckling betonar behovet av accelererade åtgärder för att främja elektrifiering och minska beroendet av fossila bränslen inom transportsektorn.

Källa: Energimyndigheten