TotalEnergies: Vätgasen förblir marginell för tung trafik fram till 2050

TotalEnergies bensinstation i Marokko. Foto: TotalEnergies

TotalEnergies reviderar ned sina prognoser för långsiktig efterfrågan på vätgas som ett koldioxidfritt bränsle inom transport och industri, enligt bolagets senaste rapport om energiutsikter.

TotalEnergies bedömer att vätgas kommer att spela en mindre roll i transport- och industrisektorn än vad bolaget tidigare förväntat. I rapporten presenteras tre scenarier för utsläppsminskningar, där varje scenario speglar olika takt i energiomställningen och följaktligen olika nivåer av global temperaturökning fram till år 2100.

Vätgasens roll minskar i transport och industri

I scenariot “Trends” förväntas länder inte nå nettonollutsläpp till 2050. I detta scenario fortsätter Indien och länder i det globala syd att utveckla sina ekonomier utan fokus på koldioxidreducering, vilket leder till en temperaturökning på mellan 2,6 och 2,7 grader Celsius vid sekelskiftet.

TotalEnergies satsning på storskaligt grönvätgasprojekt i Marocko

TotalEnergies och dess partner utvecklar nu ett stort grönvätgasprojekt i Marocko. Genom samriskföretaget TE H2, som bildats tillsammans med EREN Group, samarbetar TotalEnergies med danska Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) och A.P. Møller Capital. Projektet, kallat "Chbika", kommer att ligga vid Atlantkusten i regionen Guelmim-Oued Noun.

Parterna har tecknat ett preliminärt avtal med Marockos regering för att reservera mark för projektet. Avtalet, det första i sitt slag i Marocko, lyfter fram landets betydande potential för förnybar energi och dess roll i Marockos ekonomiska utveckling. TE H2, CIP och A.P. Møller Capital kommer nu att inleda pre-FEED-studier (förstudier inför den tekniska designfasen).

Projektets omfattning och framtidsutsikter

Projektet syftar till att bygga en gigawatt av landbaserade sol- och vindkraftverk, vilket ska möjliggöra produktionen av grön vätgas genom elektrolys av avsaltat havsvatten. Målet är att producera 200 000 ton grön ammoniak per år för den europeiska marknaden.

TotalEnergies beskriver detta projekt som den första fasen i ett utvecklingsprogram med målet att skapa en global produktionshubb för grön vätgas. TE H2 och CIP ansvarar för att utveckla produktionen av förnybar energi – solkraft, vindkraft, grön vätgas och dess derivat – medan A.P. Møller Capital kommer att utveckla hamnen och tillhörande infrastruktur.

Ett strategiskt partnerskap för energiomställningen

Patrick Pouyanné, ordförande och vd för TotalEnergies, uttryckte sin uppskattning för det förtroende som de marockanska myndigheterna har visat projektet.

– Detta avtal är en del av vår strategi att utveckla produktion i länder med de mest konkurrenskraftiga förnybara resurserna, såsom Marocko. Tack vare sin geografiska närhet och kvaliteten på sina vind- och solresurser har Marocko de bästa förutsättningarna att bli en viktig partner för Europa i uppfyllandet av målen i den gröna given, och TotalEnergies har som ambition att bidra till detta mål.

Philip Christiani, partner på CIP, kommenterade också projektets betydelse.

– Marocko är ledande i den globala energiomställningen och har alla förutsättningar för att bli en viktig partner för Europa och världen i arbetet mot nettonollutsläpp. Vi på Copenhagen Infrastructure Partners är mycket stolta över att vara en del av detta initiativ med TE H2 och A.P. Møller Capital och att få delta i utvecklingen av det första grönvätgasprojektet inom ramen för “Offre Maroc”.

Källa: TotalEnergies