Fossilfria zoner: Kan Åbo följa Helsingfors och Londons exempel?

Panorama av Åbo. Foto: Wikipedia Common. Kredit: kallerna

Helsingfors överväger just nu att införa en miljözon i stadens centrum där endast elbilar tillåts, medan bensin- och dieselfordon skulle förbjudas. Nu diskuteras liknande åtgärder i Åbo. Skulle en fossilfri zon kunna bli verklighet även där? Och hur rättvist skulle det vara?

Enligt Minna Rantanen, expert inom hållbar stadsutveckling, skulle ett förbud mot förbränningsmotorfordon i Åbo inte lösa stadens mest akuta utmaningar.

Elbilar löser inte alla problem

– Om endast elbilar tilläts i Åbo centrum, skulle det inte minska behovet av utrymme. Detta skulle heller inte lösa frågor kopplade till stadens utveckling och klimatmål, förklarar Rantanen.

Hon påpekar att trots att elbilar minskar utsläppen av växthusgaser, tar de fortfarande upp plats i den begränsade stadskärnan. För att skapa en mer hållbar stadsmiljö behövs åtgärder som även gynnar kollektivtrafik, cyklister och fotgängare.

Helsingfors visar vägen

Helsingfors stadsplanerare överväger en miljözon som en del av stadens mål att minska utsläppen och förbättra luftkvaliteten. Om förslaget blir verklighet, skulle vissa bilar som inte uppfyller kraven på låga utsläpp förbjudas i centrala delar av staden. Det är en del av Helsingfors långsiktiga klimatstrategi, som syftar till att göra staden klimatneutral till 2030.

– Detta är inte bara en fråga om teknik, utan också om att skapa en bättre stadsmiljö för alla invånare, säger en talesperson för Helsingfors stad.

Liknande åtgärder i Europa

Åbo och Helsingfors är inte ensamma om att överväga fossilfria zoner. Flera europeiska städer har redan implementerat eller planerar att införa liknande regler. Här är några exempel:

  • London: Stadens ultralågutsläppszon (ULEZ) omfattar en stor del av centrala London. Endast fordon som uppfyller strikta utsläppsstandarder får köra i zonen, och för andra fordon tillkommer en avgift.

  • Paris: Från 2024 planerar Paris att förbjuda dieselfordon i hela stadskärnan, och från 2030 ska endast el- och vätgasdrivna fordon vara tillåtna.

  • Amsterdam: Redan idag finns miljözoner i Amsterdam där äldre dieselbilar och lätta lastbilar inte får köra. Staden planerar att bli helt utsläppsfri till 2030.

  • Madrid: I Spaniens huvudstad har en lågutsläppszon införts där endast bilar med låga eller inga utsläpp får köra. Syftet är att minska luftföroreningarna i en av Europas mest trafikerade städer.

Vad kan vi lära oss?

Införandet av fossilfria zoner är en del av en större trend där städer världen över tar steg för att minska sin klimatpåverkan och förbättra livskvaliteten för sina invånare. För Åbo handlar det om att balansera mellan att minska utsläppen och skapa en mer tillgänglig stadsmiljö.

– Det är viktigt att hitta lösningar som inte bara förbättrar miljön utan också underlättar vardagen för stadens invånare, avslutar Rantanen.

Medan Helsingfors ser ut att gå vidare med sina planer, återstår det att se om Åbo kommer att följa efter. Klart är dock att fossilfria zoner blir allt vanligare, och frågan är inte om utan när fler städer i Finland kommer att ta efter den här trenden.

Källa: Turun Sanomat