Panama flaggar av sex fartyg efter brittiska Rysslandsanktioner

Aktern på Panamaflaggat containerskepp Nord Independence, som visar fartygets registreringshamn och IMO-nummer. Endast symbolbild. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Saberwyn

Panama kommer att avregistrera sex fartyg under sin flagg efter att dessa sanktionerats av Storbritannien. Beslutet är en del av Panamas åtagande att straffa fartyg som omfattas av sanktioner från USA, Europeiska unionen, Storbritannien och FN. Trots västerländska sanktioner fortsätter Ryssland att exportera stora mängder råolja.

– Att skydda vårt flags rykte är en prioritet för denna administration. Staten har ett grundläggande ansvar att upprätthålla integriteten hos Panamas fartygsregister och säkerställa att det är fritt från internationella sanktioner och inte kopplat till fartyg på dessa listor, säger Ramon Franco, generaldirektör för den kommersiella flottan vid Panamas sjöfartsmyndighet.

Åtgärder mot sanktionerade fartyg - Skydd av flaggans integritet

Redan i oktober förra året deklarerade Panamas sjöfartsmyndighet att de skulle vidta åtgärder mot fartyg som sanktionerats av västerländska makter. Avregistreringen av de sex fartygen visar att Panama nu tar konkreta steg för att leva upp till sina löften.

Samarbete för LNG-transporter

Tidigare under året förde Panamakanalens myndigheter samtal med amerikanska LNG-producenter för att möta den ökade efterfrågan på transporter, särskilt när vattennivåerna i kanalen började återhämta sig. Myndigheterna samarbetade med skeppare för att säkra fler passager för LNG-transporter och planerar att bygga vattenreservoarer för att hantera klimatförändringsrelaterade vattenbrister.

Europa har varit den största mottagaren av amerikansk LNG, med 66 % av exporten under förra året, följt av Asien på 26 % och Latinamerika och Mellanöstern med sammanlagt 8 %. Samtidigt är Cheniere Energy optimistiska om LNG-efterfrågan i Asien, trots att vissa gasberoende ekonomier i regionen drabbats av dåliga kreditbetyg.

Framtiden för LNG-marknaden

– Vi ser Thailand och Filippinerna som mycket attraktiva marknader, även om många asiatiska länder förlitar sig på stat-till-stat-avtal, vilket vi inte kan delta i, säger Anatol Feygin, kommersiell chef på Cheniere Energy.

Feygin förutspår att Kina i framtiden kommer att importera 100 miljoner ton LNG årligen, jämfört med 64 miljoner ton under 2022. Trots Asiens tillväxt förväntas Europa förbli den största konsumenten av amerikansk LNG under de kommande åren. Kontinenten är fast besluten att minska sitt beroende av rysk gas ytterligare.

EU:s nya sanktioner mot Ryssland

Europeiska kommissionen har nyligen föreslagit sanktioner mot Rysslands LNG-sektor som en del av EU:s fjortonde sanktionspaket mot Ryssland. Detta är ett ytterligare steg för att minska Europas beroende av ryska energiresurser och främja övergången till alternativa energikällor.

Panamas beslut att avregistrera de sex fartygen och EU:s hårdare åtgärder mot Rysslands LNG-sektor understryker hur geopolitiken fortsätter att forma den globala energimarknaden.

Källa: Oil Price