Den nederländska regeringen har beslutat att omforma det omfattande infrastrukturprojektet Delta Rhine Corridor (DRC). Ursprungligen var planen att inkludera en 6-gigawatt högspänd likströmskabel (HVDC) tillsammans med rörledningar för vätgas, koldioxid och ammoniak. Nu har regeringen dock valt att exkludera elkabeln och fokusera på att bygga rörledningar för vätgas och koldioxidtransport. DRC förväntas påbörja sin drift mellan 2031 och 2033.
Delta Rhine Corridor är ett av de största infrastrukturprojekten i Nederländerna och ses som avgörande för att landet ska kunna nå sina klimatmål. Projektet sträcker sig över 270 kilometer och omfattar flera underjordiska rörledningar mellan Rotterdams hamn och den tyska gränsen, via industricentra som Moerdijk och Geleen.
Delta Rhine Corridor – en central del av Nederländernas klimatmål
Tanken är att skapa en hållbar infrastruktur för transport av vätgas, koldioxid och ammoniak. Ursprungligen inkluderade projektet även en högspänd likströmskabel för att överföra el från havsbaserade vindkraftsparker till land.
Regeringens beslut att utesluta HVDC-kabeln kom efter att det framkommit att infrastrukturen mellan Rotterdams hamn och Moerdijk inte hade tillräckligt med utrymme för både rörledningar och elkabel. Detta tvingade fram en omprövning av projektets design.
– Vi prioriterar väte och koldioxid eftersom dessa är kritiska komponenter för att skapa en hållbar energi- och industrisektor, sade Nederländernas minister för klimat och grön tillväxt, Sophie Hermans.
Ett komplext projekt med många intressenter
Projektet är också en del av Nederländernas strategi att bli en ledande aktör inom den gröna omställningen i Europa. Rörledningarna för väte och koldioxid kommer att möjliggöra transport av gröna energikällor och bidra till att minska landets utsläpp av växthusgaser.
Prioritering av väte och koldioxid
Vätgas och koldioxid ses som nyckelkomponenter i Nederländernas strategi för att uppnå klimatneutralitet. Vätgas kommer att användas som en ren energikälla för både industrin och transportsektorn, medan koldioxidledningar kommer att stödja koldioxidinfångning och lagring (CCS) för att minska utsläppen från tunga industrier.
Rotterdams hamn är en central aktör i projektet, med ambitionen att bli en internationell hub för grön energi och logistik. Samtidigt kommer Gasunie, det statliga nederländska gasföretaget, att ansvara för rörledningarna för vätgas och koldioxid.
En viktig del av den europeiska energiomställningen
DRC har identifierats som ett projekt av nationell betydelse av den nederländska regeringen och stöds av landets företagsmyndighet (RVO). Projektet är också en del av en bredare europeisk strategi för att förbättra infrastrukturen för grön energi och stärka samarbetet mellan medlemsländer.
Trots de justeringar som gjorts är projektets mål oförändrade – att stödja Nederländernas industriella omställning, minska utsläppen och stärka landets position som ledande inom hållbar energi.
Källa: Hydrogen Insight / Tennet