VW kan drabbas av miljardkostnader – EU:s nya regler hotar bilindustrin

EU:s skärpta utsläppsregler är en del av unionens långsiktiga strategi för att minska utsläppen och bekämpa klimatförändringar. Men för Europas största biltillverkare innebär reglerna en ekonomisk utmaning som kan påverka investeringar, jobbtillfällen och den tekniska utvecklingen i branschen. Foto: Volkswagen Financial Service

Från och med 2026 får nya bilar i genomsnitt inte släppa ut mer än 93,6 gram koldioxid per kilometer. Det är en skärpning jämfört med dagens gräns på cirka 116 gram per kilometer.Volkswagen och andra europeiska biltillverkare står därmed inför stora ekonomiska utmaningar. EU har infört nya, strängare regler för koldioxidutsläpp som träder i kraft 2025. Dessa kan kosta bilindustrin enorma summor och påverka försäljningen av både el- och bensinbilar.

Om en biltillverkare överskrider gränsen väntar dryga böter – 95 euro per gram koldioxid och bil. Volkswagen har nu för första gången räknat på vad detta kan innebära för företaget och siffrorna är oroväckande.

Volkswagen kan få böta miljardbelopp

Enligt en rapport från Handelsblatt förväntar sig Volkswagen en extra ekonomisk börda på cirka 1,5 miljarder euro på grund av de nya EU-reglerna. Uppgifterna bekräftades av Rolf Woller, ansvarig för investeringar inom koncernen, under en telefonkonferens med analytiker den 22 januari. Koncernen räknar också med ytterligare kostnader eftersom fler elbilar måste säljas, vilket påverkar försäljningen av de mer lönsamma bensin- och dieselmodellerna.

Flera europeiska bilföretag, inklusive Volkswagen, har därför uppmanat EU att ompröva de stränga utsläppsmålen. Länder med stor bilproduktion, som Tyskland, Frankrike och Tjeckien, har i månader krävt att straffavgifterna skjuts upp. Även den tyske förbundskanslern Olaf Scholz och ekonomiminister Robert Habeck har visat sig öppna för att diskutera lättnader i regelverket.

Tesla kan bli en av vinnarna

De nya utsläppsreglerna innebär dock inte problem för alla. Vissa företag kan till och med gynnas av skärpningarna. Enligt EU:s regler får biltillverkare bilda så kallade utsläppspooler, där företag kan slå ihop sina koldioxidutsläpp och därmed uppnå ett lägre genomsnittligt utsläpp.

Flera tillverkare, bland annat Stellantis, Toyota, Ford, Mazda och Subaru, planerar enligt Reuters att bilda en sådan pool tillsammans med Tesla. Genom detta system kan Tesla tjäna över en miljard euro bara i år genom att sälja sina utsläppsrätter till andra biltillverkare. En annan liknande grupp kan skapas av Mercedes tillsammans med Polestar, Smart och Volvo.

Än så länge är det möjligt för fler företag att ansluta sig till dessa utsläppspooler, men tidsfristen närmar sig. För Tesla stänger möjligheten den 5 februari, medan Volvo och Mercedes har till den 7 februari på sig. I dagsläget har BMW, Volkswagen och Renault ännu inte gått med i någon pool, vilket innebär att de riskerar att få betala höga böter om de inte lyckas minska sina utsläpp.

Framtiden för Europas bilindustri står på spel

Frågan är nu om EU står fast vid sina regler eller om den politiska pressen från medlemsländerna kommer att leda till undantag och lättnader för industrin.

Källa: Handelsblatt/ Merkur