Tysk LNG-terminal stängs – kapaciteten halveras - regeringens prispolitik kritiseras 

Nedstängningen av "Energos Power" innebär en betydande kapacitetsminskning, vilket kan påverka gasförsörjningen i norra Tyskland. Foto: Energos Infratructure

Den flytande LNG-terminalen "Deutsche Ostsee" i Mukran på Rügen förlorar hälften av sin kapacitet. Företaget Deutsche Regas har sagt upp avtalet med tyska staten för en av de två fartygen vid terminalen. Som skäl anges en "ruinös prispolitik" från den statliga operatören Deutsche Energy Terminal GmbH (DET).

LNG-fartyget "Energos Power", som tidigare låg i Mukrans hamn, tas ur drift efter att Deutsche Regas sagt upp sitt charteravtal med staten. Det innebär att terminalens kapacitet tillfälligt halveras.

Terminalens kapacitet minskar kraftigt

– Vi beklagar att vi tvingas ta detta steg, men DET:s prissättning gör det omöjligt att driva terminalen ekonomiskt hållbart, säger Ingo Wagner, verkställande delägare i Deutsche Regas.

DET är ett helägt statligt bolag som driver fyra LNG-terminaler i Wilhelmshaven, Brunsbüttel och Stade.

Två fartyg vid Mukrans terminal

LNG-terminalen "Deutsche Ostsee" består av två fartyg: "Neptune" och "Energos Power". Deutsche Regas driver terminalen, men endast "Energos Power" var uthyrd av tyska staten. "Neptune" är charterad från energiföretaget Total och berörs inte av det uppsagda avtalet.

Viktig försörjning för Mellan- och Östeuropa

Den tyska regeringen skaffade "Energos Power" under gasförsörjningskrisen 2022 för att säkerställa gasleveranserna. Deutsche Regas fick då ansvaret för att driva terminalen i Mukran. Enligt branschuppgifter skulle företaget betala totalt 500 miljoner euro i charterkostnader till staten fram till 2032.

Beslutet att ta LNG-fartyget ur drift väcker kritik mot regeringens energipolitik, samtidigt som företag inom branschen oroar sig för långsiktiga konsekvenser för energiförsörjningen i Tyskland och angränsande länder.

Källa: Handelsblatt